Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Do Prahy se vrátí turnikety v metru

Česko

PRAHA Pražské metro čeká návrat turniketů. Pražský dopravní podnik včera vyhlásil výběrové řízení na jejich vybudování. Zřízení celého systému bude stát 3,5 miliardy korun. Turnikety by měly být podle studie DPP u vchodů do stanic i u východů a výtahů. Budou průchozí z obou stran, a směr průchodu bude možné měnit podle okamžité potřeby.

Projekt počítá se základními dvoukřídlými prosklenými turnikety vysokými 170 centimetrů a širokými 60 centimetrů. Pro cestující na vozíku a kočárky budou v metru instalovány průchody široké 90 nebo dokonce 100 centimetrů.

Dopravní podnik připouští, že turnikety budou pro cestující znamenat určité omezení. Potíží se ale neobává. „Propustnost turniketů uváděná dodavateli se dnes pohybuje v rozmezí 40 až 60 osob za minutu v závislosti na zvoleném řešení,“ píše se ve studii, kterou si nechal dopravní podnik zpracovat. V případě nebezpečí se turnikety automaticky otevřou, a nebudou tak bránit lidem, aby rychle opustili podzemí. Při nebezpečné situaci také bude možné utíkat požárními dveřmi.

Od kdy budou lidé v metru turnikety procházet, záleží podle Pečeného na nabídkách firem, které se přihlásí do výběrového řízení. To bude ukončeno 7. prosince.

Dopravní podnik předpokládá, že se mu peníze vložené do turniketů vrátí za pět let od jejich spuštění. Podnik si od zavedení turniketů slibuje, že se sníží počet černých pasažérů, a díky tomu se zvýší výnosy z jízdného. „Budeme moci také přesunout revizory do autobusů a tramvají,“ řekl generální ředitel DPP Martin Dvořák.

Podle něj se díky turniketům rovněž zvýší bezpečnost cestujících, v metru bude údajně méně bezdomovců a „nepřizpůsobivých“ osob.

Turnikety na dluh Dopravní podnik před časem uvedl, že si na zřízení systému bude muset půjčit. Způsob financování je součástí vyhlášeného výběrového řízení.

Společně se zřízením turniketů musí DPP vyřešit i problém návaznosti povrchové dopravy, tedy aby lístky prodávané v systému pražské integrované dopravy mohly turnikety přečíst. Do přípravy se tak budou muset zapojit všichni dopravci, kteří provozují městské a příměstské autobusové linky, ale i České dráhy.

Pražské metro bylo s turnikety původně vybudováno, ty byly ale v roce 1985 odstraněny a nahrazeny označovači lístků.

Autor: