Úterý 21. května 2024, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Dopravní mozek sídlí v Ostravě

Česko

Problémy ze všech dálnic se sejdou na jediném místě

OSTRAVA Jako nervovými vlákny se budou do Ostravy sbíhat informace o problémech na tuzemských dálnicích a silnicích. Od včerejška tam funguje jejich „mozek“ – Národní dopravní informační a řídicí centrum. Systém tam bude sbírat veškeré informace a předávat je řidičům. Ti by se díky tomu měli včas vyhnout jakkoli ohroženým místům.

„Uplynulo přesně sedm let od útoku teroristů v New Yorku. Tato událost vyvolala větší zájem o bezpečnost u všech vlád,“ prohlásil včera premiér Mirek Topolánek, který centrum otevřel.

Velký dispečink centra sídlí v posledním patře budovy v ostravském Přívoze. Budova slouží zároveň i jako oddělení dálniční policie. V centru nepřetržitě pracuje patnáct lidí a jejich počet se má dále zvyšovat. Do centra budou proudit informace o nehodách či dalších kalamitách z celé země. Operátoři je budou přijímat, zpracovávat a zveřejňovat. „Systém by měl fungovat tak, aby řidič kdekoli kdykoli věděl, kam může jet,“ prohlásil včera v Ostravě ministr dopravy Aleš Řebíček.

Informace o potížích na cestách se k řidičům dostanou buď pomocí běžného rádia, nebo prostřednictvím systému GPS a také díky informačním tabulím u dálnic a rychlostních cest. Podle ministra Řebíčka mají být moderními informačními tabulemi vybaveny všechny dálnice a rychlostní silnice mezi lety 2013 a 2015. Brzy již má také fungovat internetový portál www.dopravniinfo. cz, z něhož se řidiči právě díky dopravnímu centru dozvědí aktuální dopravní informace z celé země. „Cílem je, aby bylo na silnicích méně mrtvých,“ shrnul Řebíček účel celého budovaného systému.

Vybudování celého systému dopravních informací bude stát miliardy korun, víc ale nechtěli aktéři upřesnit. Operátoři spolupracují s policií, hasiči, záchranáři nebo správci silnic. Komunikovat s nimi mohou pomocí velkoplošné obrazovky, která jim umožní on-line komunikaci a sdílení dat. Zároveň přijímají informace z kamer umístěných na nejproblémovějších úsecích dálnic, ale také z meteorologického informačního systému nebo z řídicího centra tuzemských tunelů. Dalším zdrojem informací jsou sami řidiči.

Podle politiků i lidí z Ředitelství silnic a dálnic, které centrum provozuje, je systém unikátní. Jaroslav Zvára z Ředitelství silnic a dálnic řekl, že do budoucna se dá předpokládat vznik ještě jednoho obdobného centra v západní části země. Ovšem až v době, kdy bude dostavěno více zatím jen plánovaných nových silnic.

Proč bylo národní dopravní centrum postaveno zrovna v Ostravě? Premiér Mirek Topolánek to vysvětluje tím, že v Ostravě již koncem devadesátých let fungovalo první integrované záchranné centrum v republice. Tehdejší ostravský primátor Evžen Tošenovský inicioval jeho výstavbu po ničivých povodních, které postihly Moravu a Slezsko v roce 1997. Obdobu dosud nikde nemá. „Při neštěstích, jako byla srážka tramvají u Ostravy nebo pád mostu ve Studénce, se ukázalo, že tyto pionýrsky budované systémy fungují,“ konstatoval premiér.

V sousedství nového centra je již zprovozněno prvních třicet kilometrů dálnice D47, která má napojit Ostravsko na zbývající dálniční síť už v příštím roce. Jenže úsek spojující Ostravu s Bohumínem otevřený loni v prosinci má potíže. Na třech místech se zvlnil. „Zvlnění jsem při jízdě přes dálnici zaregistroval,“ připustil Aleš Řebíček. „Stejné problémy ale máme i na D11. Musí se to opravit,“ dodal. Dálnici stavěly Ostravské dopravní stavby, tedy ta samá firma, která měla opravit most ve Studénce. Oprava skončila známou tragédií. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Alfréda Brunclíka však chyba na straně stavbařů není. „Problém je v podloží. Bobtnají tam materiály, které pod zemí zůstaly. Myslím, že se problém nedal předvídat,“ říká Brunclík. Stavbaři z Ostravských dopravních staveb budou muset zvlněná místa opravit. Dálnice je v záruce. Podle Pavla Krenitovského z ŘSD Brno by opravy měly trvat do jara. „Myslím, že by se na nové dálnici takové problémy stávat neměly,“ prohlásil včera moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: