Pátek 17. května 2024, svátek má Aneta
130 let

Lidovky.cz

Dopravní podnik hájí Dvořáka

Česko

Kritika za špatné hospodaření, která v médiích často zaznívá z úst politiků, je dle přepravce neoprávněná

PRAHA Nevýkonný, nehospodárný, plýtvající. Dopravní podnik hlavního města Prahy je v současnosti oblíbeným terčem kritiky. Pověst černé díry na peníze však podle společnosti neodpovídá jejím výsledkům v posledních letech. „Dopravní podnik hlavního města Prahy v letech 2007 až 2009 dosáhl významných úspěchů v oblasti hospodaření. Ostatně rozličné ekonomické ukazatele to potvrzují,“ prohlásil mluvčí podniku Ondřej Pečený.

Právě v roce 2007 převzal řízení společnosti Martin Dvořák, který však byl koncem minulého měsíce spolu s dalšími dvěma členy odvolán z představenstva – a nejistý je i jeho osud ve funkci ředitele. Nyní nesmí podepisovat smlouvy na více než milion korun, což se považuje za jasné vyjádření nedůvěry.

Podle zastupitelů z pražské ODS, která změny ve vedení podniku iniciovala, jsou důvody nespokojenosti především ekonomické.

„Chceme více vidět do fungování dopravního podniku a posílit pozici představenstva. Finanční situace podniku není optimální a musíme hledat úspory,“ prohlásil nový místopředseda představenstva Rudolf Blažek, který na uvolněné místo přestoupil z dosavadní funkce v dozorčí radě.

Diskuse o hospodaření a personálním obsazení firmy poslední dobou sílí zejména s tím, jak se kolem ní objevují kauzy přesahující do vrcholové politiky. Například hrozící stávka v dopravě, projekt Opencard nebo právě nedávné změny v jejím vedení, které odbory a opozice na magistrátu označily za vyřizování účtů v rámci ODS.

Ekonomika versus politika Dopravní podnik nicméně zdůrazňuje, že navzdory rostoucímu objemu dopravy se snižují počty zaměstnanců i náklady na jeden kilometr a přes nižší dotaci hospodaří po dorovnání takzvané prokazatelné ztráty dokonce se ziskem.

„Dopravní podnik každoročně vydává výroční zprávu, ve které je účetní uzávěrka, která všechny zmíněné ukazatele potvrzuje,“ tvrdí Pečený. K celkovému zprůhlednění hospodaření podle něj kromě efektivnějšího provozu pomáhá také lepší finanční zajištění nasmlouvaných kilometrů. Dojednaná úhrada od města totiž bude poprvé v historii plně odpovídat prokazatelné ztrátě, která je rozdílem mezi tržbami za jízdné a skutečnými náklady na dohodnutý objem dopravy.

O odvolání Dvořáka z funkce ředitele kvůli hospodářským výsledkům se spekuluje především ve spojení s osobou pražského primátora Pavla Béma. „Je možné, že se pan Dvořák odebere do věčných lovišť,“ nechal se před časem slyšet Bém. Možnost odstoupení ale údajně zvažuje i sám Dvořák.

Podobně komentoval své cíle i David Vodrážka, nově dosazený šéf představenstva a první místopředseda ODS. „... zejména v oblasti ekonomiky, to znamená, aby dopravní podnik nebyl tolik závislý na financích hlavního města, to je jedna věc. A druhá věc, samozřejmě se chci ještě více podívat na fungování dopravního podniku v oblasti veřejných zakázek,“ uvedl.

Zájem politiků šéfa dopravního podniku nepřekvapuje. „Většina politiků je ve svých funkcích proto, aby ovlivňovala dění. Nevnímám ovlivňování jako něco pejorativního. Každý politik vnímá dopravní podnik jako něco, do čeho by měl zasahovat a k čemu by se měl vyjadřovat. A protože těch lidí je mnoho, tak nelze uspokojit každého,“ řekl ke svému odvolání již dříve Dvořák.

Pro a proti Spor o Dopravní podnik hlavního města Prahy Za co je vedení podniku kritizováno přehnané nároky na městskou pokladnu zadávání neprůhledných zakázek spolupráce s firmami napojenými na lidi blízké vedení V čem se hospodaření zlepšilo došlo k redukci pracovních míst i ostatních nákladů rozpočty odpovídají realitě, podnik tvoří rezervy byly zavedeny centrální nákupy a došlo ke změně nevýhodných úvěrových smluv firma posílila kontrolní mechanismy a zavedla nové formy financování

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!