Neděle 19. května 2024, svátek má Ivo
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Dopravní podnik musí šetřit

Česko

Miliony na dopravu – Cena nafty i elektřiny stále stoupá

Přibude revizorů, ubude administrativy. I takovou podobu mají mít opatření na zlepšení hospodaření dopravního podniku.

BRNO Až milionové částky musí letos ušetřit vedení brněnského dopravního podniku. První úspory již přišly a další firmu čekají. Vedení však slibuje, že by na cestující měly mít minimální dopad, zásadní změna nečeká počty spojů a zatím ani ceny jízdenek.

Například černí pasažéři však musejí počítat s tím, že postihy budou tvrdší a tvrdší. Podnik nezaplacené pokuty hned po měsíci předává právním firmám k vymáhání. „Snižuje to náklady na naši administrativu, firmy navíc garantují zaplacení celé sumy,“ připomíná nová ekonomická ředitelka podniku Hana Černochová. Neplatiči ale svou jízdu načerno pocítí citelněji – nezaplacená pokuta může s poplatky za vymáhání stoupnout až na téměř deset tisíc korun.

Úspory souvisí především s růstem cen nafty, energií a mezd zaměstnanců. V dopravním podniku nemohou doufat například v to, že k nim bude počasí stejně vstřícné jako v roce 2006, kdy díky mírné zimě ušetřili 21 milionů korun. „Mohli jsme je použít vloni, je to částka, která je dost významná,“ připomíná předchůdkyně Černochové Marie Marhanová. Oněch 21 milionů je jedno procento ročního obratu dopravního podniku. Ten přesahuje dvě miliardy korun a přibližně polovinu z nich pokrývá městská dotace. Zbytek musí vydělat tržby z jízdného, reklam, pronájmů a dalších prací podniku.

Radní: Dotace navýšíme, když bude jasné za co Generální ředitel firmy Bedřich Prokeš tvrdí, že o úspory se stará celé vedení. Právě nástup Černochové ale zástupci radnice opakovaně spojili s hledáním úspor v podniku, protože jeho chod dokáže vnímat nezaujatýma očima. „Když se má dotace navýšit, musí být jasné proč a zda nelze peníze ušetřit jinde,“ potvrdil náměstek primátora Ladislav Macek. „Jedním z bodů, které nám vedení podniku předložilo, je například navýšení počtu revizorů,“ upřesnil. Naopak se sníží počet lidí v administrativě a v zázemí. Některé práce, například ostrahu, podnik předá externím firmám.

Černochová, která v minulosti uváděla do pořádku například pražské letiště, připomněla, že v Brně nelze očekávat radikální změny. „Dopravní podnik hospodaří dobře. O to složitější jsou jakákoli úsporná opatření,“ dodala.

Brňané už pocítili například to, že dopravní podnik radikálně omezil víkendový provoz svých předprodejů. Ty ale většinou stojí v blízkosti nádraží, kde lze v pokladnách koupit celý sortiment jízdenek.

Vedení také seškrtalo pohotovostní autobusy, které stávaly v centru jako záloha pro případ poruchy tramvají. Původně jich bývalo až třináct, nyní jich je přibližně polovina. „Řidiči ale jsou ve vozovnách jako záloha připraveni vyjet,“ dodal technicko-provozní ředitel Rudolf John. Šoféři tak nestojí s autobusy v ulicích a neujedou kilometry navíc při cestě na stanoviště, na druhou stranu ale mohou na místo potřeby přijet později. Podle odhadů Černochové ale ušetří až několik set tisíc korun ročně.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: