Sobota 18. května 2024, svátek má Nataša
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Dráhy bojují s konkurencí. Cizími zbraněmi

Česko

PRAHA Dráhy se pouští do boje se svými konkurenty na poli dopravy. Soupeře přitom plánují porazit jejich vlastními zbraněmi.

Tak například: železničáři nabízejí možnost absolvovat trasu z Prahy do Norimberka za tři a půl hodiny, což je zhruba jen o třicet minut delší varianta, než kdybyste jeli autem. Spojení má ale háček. Ačkoliv jej zajišťují dráhy ve spolupráci s německým protějškem, cestuje se autobusem, nikoliv vlakem. Autobusy i taxislužba Že si zřídí vlastní autobusovou divizi, avizovalo vedení drah už loni v březnu. Firma chtěla vytvořit model, který funguje v Rakousku, kde tamější spolkové dráhy hrají s dceřinou společností Postbus prim na trhu s autobusovou dopravou.

„Jsou oblasti, kde poptávka cestujících odpovídá spíš minibusu, a navíc tak můžeme obsloužit i oblasti, kam koleje nevedou. Minibusy s tarifem a slevami ČD by mohly být pro místní příjemným doplněním nabídky spojení,“ argumentoval tehdy náměstek pro osobní dopravu Petr Moravec.

Jenže dráhy musely ze svých odvážných plánů upustit. Projekt, ve kterém by nerentabilní regionální tratě měla nahradit speciální autobusová flotila, odložily kvůli tomu, že od krajů přece jen dostaly peníze na ztrátové tratě.

Do hry se záhy dostal jiný nápad. Rozšířit drážní nabídku ve velkých městech o taxislužbu, která by cestující dovezla z nádraží na konkrétní adresu. Nabízený doplněk by měl vylepšit komfort cestujících: zákazník by si totiž mohl koupit spolu s jízdenkou voucher na taxi až domů. Zároveň by měl zaručeno, že na něj řidič počká a odveze ho bez příplatku, i kdyby měl vlak zpoždění.

Autor: