Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Dráhy pumpují miliardy do obnovy

Česko

PRAHA České dráhy letos vypíší výběrová řízení na dodávku nových či zmodernizovaných vlaků v rekordní hodnotě 16 miliard korun. Peníze budou platit postupně do roku 2014, jak budou nové vozy uváděny do provozu.

V minulosti byla hodnota tendrů výrazně nižší, upozornil šéf drah Petr Žaluda. Loni to byly necelé čtyři miliardy korun.

Cestující se letos dočkají například 11 nových pantografů City Elefant, 78 opravených rychlíkových vagonů nebo 46 krajských motoráků Regionova. V dalších letech by se měly na českých kolejích objevit například nízkopodlažní motorové vozy pro rychlost až 120 kilometrů v hodině, nízkopodlažní soupravy pro regionální dopravu nebo pantografy pro rychlost až 160 km/h.

Zrychlenou obnovu vozového parku chtějí dráhy financovat z vlastních zdrojů, bankovních úvěrů, emisí dluhopisů, za pomoci leasingu nebo evropských fondů.

Zastaralé vlaky patří k největším problémům drah, průměrné stáří překročilo 26 let, některým soupravám přitom už táhne na padesát. Podle Žaludy by bylo třeba investovat ročně osm miliard korun, aby se průměrný věk snížil a udržel na polovině. „Klíčovou věcí a nezbytnou podmínkou pro dlouhodobý investiční program jsou dlouhodobé smlouvy s kraji a ministerstvem dopravy,“ připomněl Žaluda loňské uzavření desetiletých kontraktů s objednateli drážní dopravy. To ovšem napadli konkurenční dopravci, kteří se rovněž chystali vyrazit na regionální koleje.

Žaluda včera uvedl, že banky se drahám samy nabízejí, což je rozdíl oproti minulosti, kdy prosebníkem byl dopravce. Dráhy rozdělily obnovu do tří okruhů – mezinárodní vlaky, vnitrostátní rychlíky a lokálky. Řadu velkých tendrů chce proto podnik vypsat i v dalších letech. Velká část peněz přitom půjde na obnovu klasických vagonů, kterých nyní jezdí pod značkou ČD zhruba dva tisíce. Prioritu má 400 vagonů využívaných v mezinárodní dopravě, u kterých musí být hranice maximální rychlosti 200 km/h.

„Aby nás evropské vlaky neobjížděly,“ vysvětlil strategii drah Žaludův náměstek Antonín Blažek.

Dalších 600 vagonů dráhy kompletně zrekonstruují, 800 vozů projde takzvanou humanizací, tedy obnovou interiérů. Zbylých 200 vozů se zřejmě sešrotuje.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!