Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Eastwood nevyměněný

Česko

V roce 1928 jedna matka ztratila své dítě. O osmdesát let později se její srdceryvný příběh stal námětem pro melodrama Clinta Eastwooda.

V 78 letech už má Clint Eastwood nárok na důchod, ale tam se nechystá. Naopak. S přibývajícím věkem se z herce a hvězdy čím dál tím víc stává pan režisér. Režisér s velmi jasnými názory, které publiku předkládá se stejnou důslednou nekompromisností, s jakou si vypráví své filmy v tempu klidné procházky.

Momentálně tedy sklízí pocty i jako herec za part ve svém zatím posledním filmu Gran Torino. Ale o tom v našich kinech až v únoru. Teď přichází drama Výměna. Světu se poprvé ukázalo na festivalu v Cannes, nyní patří do druhé vlny kandidátů nové oscarové sezony. V neděli bude čekat, jestli vyhraje nějaký ze Zlatých glóbů: kromě hudby na něj má šanci Angelina Jolie a není divu. Příběh matky, které zmizí devítiletý syn a ona je odhodlaná po něm nepřestat pátrat, pro ni už z podstaty skýtá velké sólo, i kdyby ho nerežíroval herec, jenž svým kolegům vždy dává dost prostoru. Jolie ho využívá, jako většinou, tentokrát ale neovládá film svým sex-appealem, ale hereckou transformací do subtilní ženy zprvu vyděšené vším tím bláznovstvím, které se kolem ní děje. Nejdřív jí někdo sebere syna, pak jí policie doveze jiného chlapce a tvrdí, že je moc rozrušená na to, aby své dítě poznala. Jolie dobře umí postavy tygřic a i tady, někdy až moc náhle, přepíná do výrazů síly a odhodlání, které připomínají její jiné role. Po větší část filmu ale překvapuje, jak křehce může vypadat v plandavé módě 20. let. Její Christine Collinsová totiž není okázalá hrdinka. Má respekt k autoritám, jako je policie. Nechce reformovat svět. Jenom chce svého syna zpátky doma.

Eastwood evidentně nepodceňuje sílu diváckých citů. Ztráta dítěte je dobré téma k jejich vyvolání. Ale na obyčejné slzopudné melodrama je režisér moc chytrý. A tak tu vedle slz najdeme i velká společenská témata o zneužití moci, o do nebe volající nespravedlnosti i o bezednosti rodičovské lásky a bezednosti zla, díky kterým není tak snadné tenhle film odložit. A ještě režisér přidá kousek ze staré hororové detektivky.

Christine a ti na její straně – reverend odhalující policejní korupci v obvykle jemném podání Johna Malkoviche nebo kámoška z nuceného a ponižujícího psychiatrického pobytu Amy Ryanová – jsou možná až moc kladní, i proto je tak zajímavé sledovat vyšinutého vraha, který přijde na scénu v druhé půli, a ještě ho hraje neméně pozoruhodný herec, ačkoliv mnohem méně známý (Jason Butler Harner). Film sám je zase možná až moc elegantní a jeho doba moc pečlivě napodobená. Nicméně i takhle uhlazený má svou sílu. Nejvíc v prostřední části věnované nerovnému boji osamělé matky s arogantní mocí, většinou zastupovanou muži. Jolie ale snímek ukotvuje, i když ho ke konci drobí série dovětků, které nabízejí nadějnější náladu a snaží se zvrátit chmurný elegantní tón filmu, stvořený zamlženou, tlumenou kamerou Toma Sterna a Eastwoodovou nevtíravou zádumčivou hudbou.

Oproti čtyřem Eastwoodovým filmům z předchozích pěti let (Tajemná řeka, Million Dollar Baby a válečný diptych Vlajky našich otců a Dopisy z Iwo Jimy) působí Výměna víc vzdáleně. I přes veškerou svou akademickou solidnost ale představuje zážitek emocionálně náročný. Ale právě to by k ní diváky mělo přitahovat.

***

HODNOCENÍ LN ***** Výměna (Changeling) USA 2008 Scénář: J. Michael Straczynski Režie: Clint Eastwood Hrají: Angelina Jolieová, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Jason Hitler Harner, Colm Feore, Amy Ryanová a další Distribuce v ČR: Bontonfilm Premiéra: 8. 1. 2009

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!