Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Elektrokola mění japonské silnice

Česko

Japonce láká na jízdních kolech na baterie nejen pohodlí či nízké náklady, ale i to, že nemusí dodržovat dopravní předpisy

TOKIO Japonské doprava se mění. Stále více Japonců objevuje kouzlo jízdních kol na baterie. Příkladem je šestatřicetiletá tokijská žena v domácnosti Chie Igawaová, která pravidelně připoutá své děti na elektrické kolo bez brzd a vyrazí do ulic, aniž by si dělala starosti s dopravními předpisy.

Podle údajů tokijské organizace Bicycle Promotion Institute, která se zabývá propagací cyklistiky v Japonsku, stoupl prodej elektrokol od ledna o 24 procent a překonal v Japonsku prodej motocyklů. Jeden z hlavních výrobců elektrokol Panasonic Corp. předpovídá ztrojnásobení trhu na milion kusů ročně. Loni prodala Yamaha více než 130 tisíc elektrokol proti 122 tisícům motocyklů. Panasoniku se podařilo prodat 120 tisíc kol na baterii.

Zájem výrazně vzrostl před rokem, když cena benzinu stoupla na 185 jenů za litr (přes 35 korun) a Japonci začali hledat levnější alternativy, řekl Yuuki Sakurai, generální ředitel společnosti Fukoku Capital Management Inc. v Tokiu.

„To je model plus-alpha,“ pochlubil se svým elektrokolem Sakurai, který pomáhá spravovat aktiva v hodnotě deset miliard dolarů. „Jeho hlavní předností je pohodlí rychlosti, aniž bych musel myslet na dopravní předpisy,“ dodal.

„Začala jsem jezdit před několika měsíci,“ řekla Igawaová během pauzy na chodníku blízko císařského paláce, zatímco její dva chlapci zůstali připoutaní v dětských sedačkách. „Na mopedu bych to udělat nemohla. To by bylo nezákonné,“ dodala.

Kola, která mají pod sedadlem umístěnou baterii o velikosti cihly, nejsou omezena pravidly silničního provozu, protože nejsou klasifikována jako motorové vozidlo, ale jako jízdní kolo. Díky tomu vyhovují nejen řadovým Japoncům, ale i velkým společnostem, jako je Fuji Xerox Co. Firmy, které si slibují snížení nákladů na parkování, je proto nakupují ve velkém pro své zaměstnance. „Je to velice zajímavý trend. Existuje řada zájemců z řad velkých firem s poměrně velkými finančními prostředky, kteří se zajímají o elektrická kola. V této oblasti bychom mohli vidět velký růst,“ řekl Morten Paulsen, tokijský analytik společnosti CLSA Asia Pacific Markets.

Největší japonský výrobce barevných kopírek Fuji Xerox Co. koupil elektrokola Panasonic pro své servisní techniky, kteří dříve nelegálně parkovali motocykly na chodnících. Jeho příklad následovaly další velcí výrobci Ricoh Co. a Canon Inc. Podle Kenichi Niizekiho, manažera tokijské centrály společnosti Fuji Xerox, se pořizovací náklady na 540 elektrokol vrátily za tři roky. Firma každý měsíc ušetří 2500 litrů benzinu a náklady na servis se snížily desetkrát.

„Mám ho rok a miluji ho,“ řekl Naoto Shindo, sedmadvacetiletý tokijský obchodník Fuji Xerox, který podle svých slov zvládne za den objet na kole deset zákazníků.

O ekologickou dopravu se zajímají i Češi Elektrokola nejsou záležitostí pouze Japonska. Úspěšně se prodávají po celém světě a pořídit si je mohou i čeští zájemci. Podle Jiřího Čefelína z brněnského obchodu Igi elektrokola se Češi o tento typ dopravy zajímají, ale kola se jim stále zdají příliš drahá. „Zájem je poměrně velký, ale lidé mají stále ještě dilema kvůli penězům. Tak třicet procent ze zájemců, kteří navštíví náš obchod, váhá kvůli ceně. Přitom u nás začínají ceny na pětadvaceti tisících, ale třeba v Německu nebo Holandsku stojí kola od padesáti tisíc bez baterky,“ řekl Čefelín.

Elektrokola si však můžete i jen vyzkoušet. Většina prodejců nabízí zkušební jízdy zdarma nebo rovnou provozují půjčovnu. Elektrokola si můžete půjčit například ve Znojmě, kde místní radnice na podporu turistického ruchu nakoupila hned dvacet kusů.

***

Elekrokola, hit japonské dopravy Nejprodávanější modely elektrokol od Panasonicu a Yamahy stojí kolem 100 tisíc jenů (19 tisíc korun). Mají dojezd 40 kilometrů a jejich baterie se dobije za tři hodiny. Náklady na dobití baterie jsou 10 jenů (necelé dvě koruny). Maximální povolená rychlost pro elektrokola je v Japonsku 24 km/h.

Autor:

Pronájem bytu 1+kk 31,7m2
Pronájem bytu 1+kk 31,7m2

třída Generála Píky, Brno - Černá Pole
13 000 Kč/měsíc