Středa 22. května 2024, svátek má Emil
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Emisní povolenky čekají i na aerolinky

Česko

Letečtí dopravci budou muset od roku 2012 omezit produkci skleníkových plynů, nebo si začít dokupovat emisní povolenky

PRAHA Aerolinky létající na evropská letiště by se měly od roku 2012 připojit k systému obchodování s emisními povolenkami. Podle leteckých dopravců to povede k dalšímu zvýšení nákladů. To by se mohlo promítnout i do ceny letenek.

Návrh ministerstva životního prostředí, který má aerolinky nutit ke snižování emisí oxidu uhličitého, projedná na svém pondělním zasedání česká vláda. Letecké společnosti se tak mají zapojit do systému obchodování s emisními povolenkami, který zatím zahrnuje jen elektrárny a velké firmy. V Česku se to nyní týká zhruba 400 podniků.

Návrh počítá s tím, že by aerolinky, které přistávají a vzlétají z letišť členských zemí Evropské unie, získávaly část povolenek zdarma, zbytek si budou muset dokoupit.

V roce 2012 by letečtí dopravci měli získat povolenky na 97 procent emisí, které v letech 2004 až 2006 ročně v průměru vypouštěli. Mezi lety 2013 a 2020 by mělo být toto množství sníženo na 95 procent povolenek.

V obou obdobích si však aerolinky budou moci požádat o přidělení 85 procent povolenek zdarma. Zároveň se však budou pořádat povolenkové aukce, ve kterých si budou moci dokoupit až 15 procent z historických emisí.

Novým leteckým společnostem, jejichž meziroční nárůst přepravovaných tunokilometrů je vyšší než 18 procent, připadne tříprocentní rezerva z historických emisí. Ze systému obchodování s emisními povolenkami budou vyjmuty například vládní, vojenské, záchranářské, cvičné a výzkumné lety.

„Vyčíslení konkrétních dopadů zvažované novely není v tuto chvíli možné, spekulovat o nich by bylo předčasné. Obecně lze ale konstatovat, že nutnost obstarávat emisní povolenky na každý let by k navýšení nákladů leteckých společností zcela logicky vedla,“ řekla mluvčí Českých aerolinií Hana Hejsková. Podle ní firma sice chápe snahu a tlak na snižování emisí, ale zároveň při hledání řešení dává přednost spíše globálnímu přístupu, který není omezen pouze na Evropu. „České aerolinie jsou také příznivcem zahrnutí i dalších odvětví, tedy nejen pozemních zdrojů a leteckých společností,“ řekla Hejsková.

Náklady na dokoupení dalších povolenek v současnosti nedokáže spočítat ani ministerstvo životního prostředí. Podle něj totiž bude hodně záležet na tom, jak se jednotlivým aerolinkám podaří omezit vypouštění skleníkových plynů do ovzduší.

Důležité bude také to, jak vysoké budou jejich emise za referenční roky, na základě kterých jim Evropská komise přidělí povolenky zdarma. Podle ministerstva by však bez provedení jakýchkoli změn a při zachování současného provozu byli letečtí dopravci nuceni dokoupit si přibližně třetinu celkového množství povolenek, které jim budou přiděleny. Emise vyprodukované leteckou dopravou zatím nejsou v Evropské unii regulovány. Aerolinky se na znečištění podílí zhruba jen dvěma až třemi procenty. Vzhledem k rychlému rozvoji letectví v posledních letech se však celkové množství skleníkových plynů vytvořených letadly zvyšuje rychlým tempem.

Letecká doprava se tak stala jedním z nejrychleji rostoucích znečišťovatelů. Například jen od roku 1990 do roku 2004 vzrostly emise vyprodukované aerolinkami v členských zemích Evropské unie o 87 procent.

Zmírnit toto tempo je hlavním účelem navrhované novely. Ta by měla zajistit, že se emise z letecké dopravy stabilizují na úrovni průměru emisí let 2004 až 2006.

Při stávající situaci by aerolinky musely dokoupit asi třetinu povolenek

Emisní povolenky Ve snaze snížit emise skleníkových plynů, zejména oxidu uhličitého, zavedla Evropská unie systém takzvaných emisních povolenek. Ty určují množství emisí, které mohou jednotlivé firmy vypustit do ovzduší. Pokud by firmy vypustily více skleníkových plynů, než na kolik mají nárok, musí si povolenky dokoupit. V současnosti jsou do systému emisního obchodování zapojeny zejména velké elektrárny a průmyslové podniky. V Česku se to týká zhruba 400 firem. Ty dostávají až do konce roku 2012 veškeré povolenky zdarma. Od roku 2013 začne nabíhat systém, který bude postupně zvyšovat množství povolenek, které si firmy budou muset kupovat. Nově se mají do systému obchodování s emisními povolenkami zapojit i aerolinky létající na evropská letiště. Na ty by se tato povinnost měla vztahovat od roku 2012. Část emisních povolenek by měly dostávat, zbytek si budou muset dokupovat v aukcích.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!