Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Esterházyho hlavní vina? Byl Maďar

Česko

Pondělní 110. výročí narození Jánose Esterházyho si maďarská komunita ve východoslovenských Košicích připomněla odhalením jeho busty. Veřejnost se nakonec o slavnosti dozvěděla především kvůli incidentu, jejž vyvolali odpůrci někdejšího politického představitele slovenských Maďarů.

Na seriózní diskusi o Esterházym není připravena slovenská ani maďarská strana. Žádná ji vlastně nechce – Slováci musí mít „svého“ maďarského fašistu, Maďaři svého mučedníka.

Ze slovenského pohledu je János Esterházy fašista a válečný zločinec, z maďarského mučedník a světec. Oba pohledy na nejvýznamnějšího maďarského menšinového politika meziválečného Československa a vojnového slovenského státu jsou mírně řečeno zjednodušené. Oběma stranám dodnes slouží spíše na omlouvání sebe sama a na vytloukání politického kapitálu než k objektivnějšímu poznání společné historie, jako základ seriózní diskuse, nebo dokonce historického smíření.

Obě strany přitom k takové diskusi vyzývají, konkrétními činy nebo projevy však dokazují, že na ni nejsou připravené. A že si ji doopravdy vlastně ani nepřejí – Slováci potřebují mít „svého“ zločince, stejně jako Maďaři svého světce. Vyrovnání se s dějinami pro obě strany znamená jenom tolik, že musí ta druhá bez výhrad přijmout jejich pravdu.

Není divu, že odhalování busty Jánose Esterházyho v pondělí na soukromém pozemku v Košicích skončilo menší rvačkou mezi nacionalisty obou stran a snad jenom díky zaneprázdněnosti politiků obou zemí se spor o jeho osobu nestal novou horkou položkou napjatých slovensko-maďarských vztahů.

Více o potřebě seriózní diskuse dnes mluví maďarská strana, prostě proto, že jí současný stav vyhovuje méně než „vítězné straně“ – Slovákům. Nakolik je však tyto výzvy možné brát vážně, ukázaly Pamětní dny Jánose Esterházyho, konané na Slovensku jako součást kulturního programu maďarského předsednictví Evropské unie.

Pouze pro Maďary Esterházyho dny i celý doprovodný kulturní program mají stejný nápadný rys – kromě jedné společné výstavy a vystoupení maďarského baletu v Slovenském národním divadle je zjevně jejich hlavní cílovou skupinou maďarská menšina na Slovensku. Většinu obyvatel země organizátoři v podstatě ignorují. Krásným příkladem bude slavnostní závěrečný koncert maďarského předsednictví pro Slovensko – ve Fiľakově, z celoslovenského pohledu nějaké díře na hranicích s Maďarskem.

V podobném duchu se nesly i Esterházyho dny. Přes řeči o ruce nabídnuté Slovákům byly všechny akce zaměřeny pouze na utvrzení národně orientované části maďarské komunity v jejich postojích. Snahu oslovit Slováky organizátoři akcí, včetně maďarského velvyslanectví, kulturního střediska i po Esterházym pojmenované stranické nadace dnes mimoparlamentní Strany maďarské koalice, spíše jen předstírali. Nebo trpí naprostou ztrátou soudnosti, když si myslí, že by mohlo druhou stranou oslovit to, co předložili.

Kniha o Esterházym přeložená do slovenštiny je mnohem více hagiografií než kritickým vědeckým dílem, stejně jako neměl nic společného se seriózním dokumentem oslavný film promítnutý v Bratislavě. Člověk ani nemusel vědět, že autorem filmu je místní spoluorganizátor akcí extremistické polovojenské Maďarské gardy a známého iredentistického Mládežnického hnutí 64 žup. Film byl součástí programu přesto, že i z menšinové komunity byla ambasáda opakovaně upozorněna, že to není právě nejvhodnější.

Obě díla se mohou hodit k avizovanému Esterházyho blahořečení, které podle maďarských vyjádření již připravuje olomoucká arcidiecéze (Esterházy zemřel v roce 1957 na jejím území, ve věznici v Mírově), ale ne jako základ smysluplné diskuse.

Esterházy totiž opravdu aktivně bojoval za revizi meziválečných hranic Československa a bylo by nereálné očekávat od jakéhokoliv státu, aby něco podobného toleroval a netrestal. Opravdu prosazoval autoritářskou politiku a dopouštěl se tvrdých antisemitských vyjádření, které není možné omlouvat pouze tím, že byla taková doba. Skutečně dlouho spolupracoval s nacisty a slovenskými fašisty, byť spíše z pragmatických příčin a nutnosti, než že by souhlasil s jejich ideologií. Určitě nebyl fašistou, měl však daleko i k příkladnému a bezúhonnému demokratickému politikovi, kterého by měly dnešní politické strany označovat za svůj vzor a pojmenovávat po něm své stranické instituce.

Dokud si to maďarská strana nepřizná, nemá její diskuse veliký smysl. A když předseda Strany maďarské koalice v budapešťském parlamentu řečnil o tom, že se slovenští Maďaři mají vrátit na esterházyovskou cestu, měl by rychle upřesnit, co tím myslí. Ne všechno z Esterházyho cesty je dnes přijatelné.

(Česko)slovenská strana si však také musí přiznat, že byl poválečný soud s Esterházym a trest smrti pro něj nespravedlivý (nepopravili ho paradoxně proto, že ho mezitím Sověti na čas odvlekli do gulagu). Přes četná obvinění Esterházy nebyl představitelem slovenského státu, spíše – jako Maďar – trpěnou opozicí v něm. A byl stále o třídu lepší než představitelé Tisova režimu, kteří měli i na rozbití Československa mnohem větší podíl, a přesto většinou vyvázli s mnohem nižšími tresty.

Překročil vlastní stín Navíc na rozdíl od nich Esterházy dokázal překročit vlastní stín a projevil statečnost, když se otevřeně postavil na stranu pronásledovaných. Když jako jediný poslanec hlasoval v květnu 1942 proti zákonu o vystěhování Židů a později desítkám z nich pomáhal na útěku, mohlo jít stěží pouze o vypočítavost, jak tvrdí jeho kritici. Při srovnání míry provinění a trestu je zjevné, že byl Esterházy souzen podle etnického klíče a u jeho soudců mělo největší váhu, že je Maďar.

Je také trochu pokrytecké Esterházymu vytýkat jeho odpor vůči demokratickému Československu a snahu o mírovou revizi hranic. Oboje bylo přinejmenším slepou uličkou a nakonec nepřineslo nic dobrého ani maďarské menšině. Těžko však morálně soudit představitele komunity, kterou proti její vůli a bez optání (heslo „o nás bez nás“ neplatí pouze pro Mnichov) prostě přidělili jinému státu, za to, že to nepovažoval za správné a nechtěl se s daným stavem smířit. Že nebyl spokojen ani s poměry v meziválečném Československu, které sice bylo (dokonce i ve vztahu k menšinám) mnohem slušnějším státem než sousední Maďarsko, jeho demokracie se však nejvíce zadrhávala nebo byla jenom formální právě ve vztahu k menšinám.

Jak se říká, Esterázy byl složitou osobností ve složité době, obětí i spoluviníkem zároveň. Jeho osud je věrným obrazem složitosti středoevropských dějin. Takovou však ani slovenská, ani maďarská strana nepotřebuje, a to dokonce ze stejného důvodu. Obě se potřebují ve vzájemném vztahu prezentovat pouze jako oběť agrese toho druhého. Oběť, která sama nic zlého ani nemohla udělat, a za nic tím pádem nenese odpovědnost.

***

Určitě nebyl fašistou, měl však daleko i k příkladnému a bezúhonnému demokratickému politikovi

Mírovský vězeň č. 7832 Hrabě János Esterházy (14. 3. 1901 - 8. 3. 1957) byl významný politický činitel maďarské menšiny v meziválečném Československu a v období válečného slovenského státu. Maďaři v Košicích, za které byl poslancem, v pondělí odhalili jeho bustu. Část slovenské veřejnosti to kritizuje a vnímá Esterházyho jako kolaboranta s fašismem. Hrabě Esterházy zemřel ve věznici Mírov na Šumpersku.

O autorovi| PETER MORVAY komentátor slovenského deníku Sme

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!