Atraktivita pražské zoologické zahrady, kterou o víkendech navštěvuje až 15 tisíc návštěvníků, se začala obracet proti ní samé. Popularita zahrady je taková, že do ní ročně zavítá 1 milion 200 tisíc návštěvníků. Dalších 350 tisíc lidí ročně navštíví nedalekou botanickou zahradu a 100 tisíc zájemců nedaleký Trojský zámek.
Troja, ještě nedávno poklidná vilová čtvrť topící se v zeleni a tichu, přestává podle radnice takový nápor lidí zvládat. Trojou projíždějí denně tisíce aut. „Je to tu šílené. A to všechno jen proto, že ředitel zoo Fejk chce návštěvníky dovážet autem přímo až do lví klece,“ zlobí se trojská starostka Monika Maurerová. Chce proto zrušit všechna parkoviště v Troji, včetně toho před vstupem do zoo a pod Trojským zámkem. Nově chce zavést autobusovou rychlolinku a vodní tramvaj. Návštěvníci mají svá auta raději nechat doma, nebo je odstavit na parkovištích ještě před Trojou.
V tomto duchu nyní starostka zpracovává studii, kterou chce předložit Praze 7. „Je to tu nedůstojné i pro návštěvníky zoo. Lidé uvíznou v autech v dopravních kolonách a pak chodí po barácích a prosí o vodu,“ líčí situaci Maurerová.
Podle ředitele pražské zoo Petra Fejka je to účelové tvrzení. Dopravní kolaps podle něho hrozí jedině v případě, že se nápady Maurerové zrealizují. „Do zoo chodí celá Praha. Představa, že Troju, která je hned po Pražském hradě druhým nejnavštěvovanějším turistickým cílem v metropoli, zbavíme parkovišť, je nesmysl. A utopie zároveň,“ reagoval Fejk.
Fejk: Klidně si obuji dřeváky
Navrhuje kompromis: počet stání na parkovištích zredukovat a posílit stávající autobusovou linku 112. Bude to podstatně levnější než válka, kterou automobilům vyhlásila Maurerová.
„Neumím si představit, že se autem návštěvníci zoo k nám nedostanou. To už pak nebude Praha, ale Krkonošský národní park, kde budou dostávat povolenky ke vstupu i děti na tříkolce. A jestli se to stane, pak se vracíme do doby o 300 let zpátky a já si pak klidně obuju dřeváky,“ reagoval Fejk.
Paradoxem je, že právě z Troje chce mít magistrát do tří let hlavní zábavní centrum Prahy. Počítá se přitom s tím, že o víkendech zamíří do Troje desetitisíce lidí.
Urbanistická studie zatím není hotova, ale magistrát počítá s tím, že se v Troji postaví hotel, parkoviště a nová silnice pod chystaným protipovodňovým valem. I silnici Maurerová odmítá. Není sama. „Je to pro nás otázka číslo jedna,“ řekla legenda české atletiky Dana Zátopková, která v Troji bydlí.
Troja, ještě nedávno poklidná vilová čtvrť topící se v zeleni a tichu, přestává podle radnice takový nápor lidí zvládat. Trojou projíždějí denně tisíce aut. „Je to tu šílené. A to všechno jen proto, že ředitel zoo Fejk chce návštěvníky dovážet autem přímo až do lví klece,“ zlobí se trojská starostka Monika Maurerová. Chce proto zrušit všechna parkoviště v Troji, včetně toho před vstupem do zoo a pod Trojským zámkem. Nově chce zavést autobusovou rychlolinku a vodní tramvaj. Návštěvníci mají svá auta raději nechat doma, nebo je odstavit na parkovištích ještě před Trojou.
V tomto duchu nyní starostka zpracovává studii, kterou chce předložit Praze 7. „Je to tu nedůstojné i pro návštěvníky zoo. Lidé uvíznou v autech v dopravních kolonách a pak chodí po barácích a prosí o vodu,“ líčí situaci Maurerová.
Podle ředitele pražské zoo Petra Fejka je to účelové tvrzení. Dopravní kolaps podle něho hrozí jedině v případě, že se nápady Maurerové zrealizují. „Do zoo chodí celá Praha. Představa, že Troju, která je hned po Pražském hradě druhým nejnavštěvovanějším turistickým cílem v metropoli, zbavíme parkovišť, je nesmysl. A utopie zároveň,“ reagoval Fejk.
Fejk: Klidně si obuji dřeváky
Navrhuje kompromis: počet stání na parkovištích zredukovat a posílit stávající autobusovou linku 112. Bude to podstatně levnější než válka, kterou automobilům vyhlásila Maurerová.
„Neumím si představit, že se autem návštěvníci zoo k nám nedostanou. To už pak nebude Praha, ale Krkonošský národní park, kde budou dostávat povolenky ke vstupu i děti na tříkolce. A jestli se to stane, pak se vracíme do doby o 300 let zpátky a já si pak klidně obuju dřeváky,“ reagoval Fejk.
Paradoxem je, že právě z Troje chce mít magistrát do tří let hlavní zábavní centrum Prahy. Počítá se přitom s tím, že o víkendech zamíří do Troje desetitisíce lidí.
Urbanistická studie zatím není hotova, ale magistrát počítá s tím, že se v Troji postaví hotel, parkoviště a nová silnice pod chystaným protipovodňovým valem. I silnici Maurerová odmítá. Není sama. „Je to pro nás otázka číslo jedna,“ řekla legenda české atletiky Dana Zátopková, která v Troji bydlí.