Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Ferrero na křižovatce; koupí Cadbury?

Česko

Profil týdne

Ital Michele Ferrero prodal první várku své sladké pomazánky Nutella v roce 1964. Dnes, po pětačtyřiceti letech, už jako nejbohatší muž Itálie přemýšlí o získání britské čokoládovny Cadbury, druhé největší továrny. Cadbury je druhou největší firmou vyrábějící cukrovinky na světě.

Společnost Ferrero založil v roce 1946 v severoitalském městě Alba, které je známé svými lanýži, Michelův otec, cukrář Pietro Ferrero. V poválečné Itálii, kde bylo kakao příliš drahé, experimentoval se způsoby, jak ho v cukrovinkách nahradit lískovými oříšky, které se v oblasti hojně vyskytují. Jeho prvním produktem byla kakaovolískooříšková pomazánka Pasta Gianduja, která byla předchůdcem dnešní Nutelly.

Přestože to byli Pietro a jeho bratr Giovanni, kdo položili základy budoucího úspěchu firmy, za úspěchem Ferrera stojí především Pietrův syn Michele, který se po smrti obou bratrů na začátku padesátých let minulého století ujal řízení firmy. V roce 1956 otevírá v Německu první továrnu a obchodní zastoupení mimo Itálii. Vroce 1958 následuje Francie. Největší expanzi mimo Evropu zažívá firma na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Michele Ferrero nejprve v roce 1969 vstupuje na americký trh. Postupně pak otevírá továrny a zastoupení i v Kanadě, Austrálii, Ekvádoru, Brazílii, Japonsku a Portoriku. Po pádu komunismu expandovala firma i do východní Evropy a v devadesátých letech otevřela své továrny v České republice, Maďarsku a v Polsku.

Italská Coca-Cola Za dobu svého působení v čele firmy vybudoval dnes čtyřiaosmdesátiletý Michele Ferrero z Ferrero SpA čtvrtého největšího výrobce čokolády na světě, který má více než 21 000 zaměstnanců a 18 továren po celém světě. K úspěchu Ferreru pomohla především sázka na vývoj svých vlastní produktů, jako jsou čokolády a bonboniéry Ferrero Rocher, Pocket Coffee, Mon Chéri, Giotto, Confetteria Raffaello nebo bonbony Tic Tac.

Nejslavnějším produktem je ovšem kakaovo-lískooříšková pomazánka Nutella, která byla vyvinuta na základě původního Pietrova receptu na Pasta Gianduja. Na trhu se objevila v roce 1964 a v současnosti je nejprodávanější sladkou pomazánkou na světě. Koupit ji lze ve více než 75 zemích. „Podařilo se jí ovládnout vývoz italských výrobků a dát jim mezinárodní význam,“ prohlásil k úspěchu Nutelly Massimo Intropido, vedoucí výzkumu v milánské finanční společnosti Ricerca Finanza. „Nutella se stala synonymem italských výrobků, jako je Coca-Cola pro USA.“

Firmu stále ovládá rodina Ferrerových. Hodnota jejího jmění je odhadována na 9,5 miliardy dolarů. Sám Michele Ferrero, který v současnosti žije v Monte Carlu, v roce 2008 v žebříčku miliardářů amerického časopisu Forbes sesadil italského premiéra Silvia Berlusconiho z pozice nejbohatšího Itala.

Podle posledních údajů, které firma zveřejnila, vzrostly tržby Ferrera ve fiskálním roce 2008 o 8,2 procenta na 6,2 miliardy eur (158,7 miliardy korun). To je jen o málo více, než kolik utržilo Cadbury. Jeho loňské tržby činily 5,4 miliardy liber (přibližně 154,7 miliardy korun). Výzkumná společnost Euromonitor International uvádí, že Ferrero ovládá 7,3 procenta světového trhu s čokoládou a s podílem 13,2 procenta je lídrem v západní Evropě. Právě přízeň západoevropských zákazníků pomohla Ferreru k titulu nejdůvěryhodnější firemní značky za rok 2009, který mu udělila organizace Reputation Institute na základě průzkumu mezi 70 tisíci spotřebiteli.

Až dosud Ferrero rostlo postupně „ze svého“ a vyhýbalo se akvizicím. Podle některých analytiků by však právě akvizice mohly být pro firmu možným východiskem do budoucnosti, pokud chce uspět na dalších rozvíjejících se trzích. „Je to určitě nový směr pro Ferrero, a není to nemožné,“ tvrdí londýnský analytik Ildiko Szalai, který se specializuje na potravinářský průmysl. „Doposud to byl čistě organický růst. Měli averzi k akvizicím.“ Změně strategie by mohlo nasvědčovat i středeční oznámení, ve kterém firma Ferrero uvedla, že je v „počáteční fázi hodnocení svých možností“ získat britskou čokoládovnu Cadbury, která je výrobcem populární čokolády Diary Milk. Britové vytrvale odmítají nabídku na převzetí za 10,3 miliard liber (téměř 295 miliard korun) od americké společnosti Kraft Foods Inc. Podle listu Wall Street Journal, spolu Ferrero a americká čokoládovna Hershey Co. o společné nabídce k převzetí Cadbury jednaly několik týdnů. Středeční téměř současná prohlášení obou firem nezmiňovala žádnou jinou společnost, která by se po jejich boku měla obchodu zúčastnit.

Chuť na Cadbury Szalai řekl, že Ferrero v posledních letech učinilo „velké kroky“ mimo západní Evropu, jako je investice do nové továrny v Rusku ve výši 200 milionů eur. Podle Szalaie se nyní bude firma soustředit na upevnění pozic na zámořských trzích. Akvizice Cadbury by přinesla i další bonus, výrazné posilnění pozice při vyjednávání o cenách některých surovin. „Cadbury, Ferrero a Hershey by společně mohly získat dobrou kontrolu nad trhem s kakaem, což by také mohlo být důvodem takového řešení,“ řekl ArnaudCyprien Nana Mvogo z pařížské společnosti Aurel BGC.

Zda, se skutečně Ferrero rozhodne po boku americké čokoládovny Hershey Co. oficiálně ucházet o koupi Cadbury, je možné pouze spekulovat. „Vzhledem k tomu, že se jedná o subjekt, který plně kontroluje rodina, je velmi obtížné odhadnout postoj, motivaci nebo finanční možnosti Ferrera,“ míní Alex Smith, analytik londýnské společnosti Nomura International Plc. „Že by ale zůstali stát na vedlejší koleji, zatímco se kolem nich odehrává konsolidace, je nepravděpodobné.“ Olej do ohně spekulací přililo i oficiální prohlášení firmy, že se Michele Ferrero ani jeho dva synové nebudou k možnému obchodu v průběhu jednání vyjadřovat.

Synové Michela Ferrera, Pietro a Giovanni (nesou jména dědečka a prastrýce), žijí v Belgii. Společně vedou rodinnou holdingovou společnost Ferrero International, která je registrována v Lucembursku. Podle londýnských Times jsou to právě oni, kteří začali kroužit kolem možného obchodu s Cadbury, zatímco jejich otec se zdráhá.

Pietro Ferrero (46) vystudoval biologii na univerzitě v Turíně a je bývalým ředitelem holdingové společnosti Ifil SpA dalšího italského miliardářského klanu Agnelliů, kteří ovládají také automobilku Fiat. Pietro byl také ředitelem největší italské veřejně obchodovatelné investiční banky Mediobanca SpA. Podle informací italského deníku Il Sole 24 Ore jednala banka o své finanční účasti na spojení Cadbury s Ferrerem a Hershey. Jak ve čtvrtek informovala agentura Reuters s odvoláním na nejmenovaný italský zdroj, případná nabídka na převzetí Cadbury by na rozdíl od Kraftu nebyla nepřátelská.

Zásadní překážkou akvizice je ale otázka financování. „Pro Hershey i Ferrero je zde příliš mnoho bariér, které jim znemožňují učinit formální nabídku. Stupeň svobody při financování není vysoký ani u jedné společnosti,“ uvedl analytik londýnské společnosti Investec Martin Deboo. Jak napsal list Wall Street Journal, na konci roku 2008 mělo Ferrero čistý dluh ve výši přibližně dvojnásobku zisku před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace. K výši dluhu se společnost ústy svého mluvčího odmítla vyjádřit.

Další potenciální finanční překážkou pro uskutečnění finální nabídky pro převzetí Cadbury je vlastnická struktura druhé ze společností – americké čokoládovny Hershey Co. Firmu ovládá charitativní nadace, která sice vlastní pouze kolem 31 procent společnosti, ale disponuje 80 procenty hlasovacích práv.

„Rodina Ferrero je obvykle velmi mlčenlivá,“ komentoval situaci Kevin Dreyer z newyorské investiční společnosti Gamco Investors Inc., v jejímž investičním portfoliu jsou i akcie Kraftu a Cadbury. „Jsou na startovních blocích a je to teď, nebo nikdy. Boj začíná...“

***

Signor Nutella Michele Ferrero Italský miliardář, který v roce 2008 vystřídal současného italského premiéra Silvia Berlusconiho na pozici nejbohatšího Itala.

Do čela rodinné čokoládovny a výrobce cukrovinek Ferrero SpA se dostal na začátku padesátých let po smrti svého otce Pietra a strýce Giovanniho.

Čtvrtý největší výrobce čokolády na světě má více než 21 tisíc zaměstnanců a 18 továren po celém světě včetně Česka.

V roce 1964 uvedl na trh čokoládovo-lískooříškovou pomazánku Nutella, která se stala nejprodávanější sladkou pomazánkou na světě.

Autor: