Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Hodnocení je jen pro školky

Česko

  7:30
PRAHA - Jaké umí barvy? Dokáže si zavázat tkaničku? Má matematickou představivost? To jsou otázky, které bude již brzy obsahovat speciální „vysvědčení“ pro předškoláky.

Školka - ilustrační foto foto: ArchivLidové noviny

Učitelky mateřských škol (MŠ) čeká od nastupujícího školního roku nový úkol. Budou - zjednodušeně řečeno - na každé dítě vytvářet speciální spis.

 Tento dokument bude obsahovat informace o tom, jak děti zvládají předškolní docházku, jaké dělají pokroky, co jim jde a co zase až tolik ne. Učitelky budou zapisovat například to, jak jejich svěřenci zvládají poznávání barev, jak jsou samostatní, jestli se dokážou prosadit v kolektivu či jestli mají nějaké problémy při mluvení. Na novinku včera upozornila ČT.

 Dokument nebude veřejný, ale rodiče budou mít možnost do něj na požádání nahlédnout. „Posudek“ však zůstane v mateřské škole: do první třídy si jej dítě neponese a ani učitelka ze základní školy nebude mít možnost si jej vyžádat.

 „Toto hodnocení bude sloužit především učitelkám mateřských škol. Ty získají nástroj, jak si uvědomit, co které konkrétní dítě potřebuje, a podle toho s ním pracovat,“ říká Kateřina Smolíková z Výzkumného ústavu pedagogického. Ten novinku na objednávku ministerstva školství připravil.

Kantorky podle Smolíkové nedostanou od ministerstva žádný „mustr“, co přesně a jakým způsobem u dětí hodnotit. „Nechceme, aby kantorky zaznamenávaly pouze to, jestli děti v určitém věku zvládají nebo nezvládají určité dovednosti. Má to být spíše přehled o tom, jaké dítě dělá během své docházky pokroky,“ upřesňuje Smolíková. „Samotné hodnocení je totiž úplně k ničemu. Musí dojít k tomu, že si učitelky uvědomí: tohle tomu a tomu dítěti nejde, a proto s ním budu pracovat tak a tak, aby to dokázalo zvládnout,“ řekla.

 Mateřským školám se novinka zatím spíše zamlouvá. Říkají však, že si o ní musí nejprve zjistit něco víc. „Určitě to má svůj smysl. Jako přínos vidím i to, že do dokumentu budou moci nahlížet rodiče. I když totiž svoje dítě znají, některé věci jim mohou uniknout. Školka a rodiče se potom mohou snáze domluvit, jak s dítětem dále pracovat,“ říká hlavní učitelka v mateřské škole v pražských Ďáblicích Hana Bláhová. Některé mateřské školy už s podobným hodnocením mají zkušenost. Nečekaly, až jim je nařídí ministerstvo školství, ale začaly si je vytvářet samy: „Sestavili jsme si takové tabulky, kam se zaznamenávalo, jaké pokroky děti dělají v různých oblastech. Podle toho jsme se na děti vždy snažili působit. Nejde totiž o to, aby se na děti psaly jen nic neříkající slohovky,“ říká ředitelka speciální mateřské školy ve Vresovicích na Prostějovsku Alena Kolajová.

 Hodnocení, o kterém mluví, si s kolegyněmi stanovily před sedmi lety na jejím bývalém pracovišti.