Čtvrtek 12. prosince 2024, svátek má Simona
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Jak pravil Daniel Landa

Česko

Filozof samouk Daniel Landa opět promluvil. Svět podle něj je mystický a on je na něm proto, aby konal dobro, dětem dával sportoviště, divadla, nemocnice. Prostě Ježíšek, Jánošík, Krakonoš a Sokrates (mezi dorůstající mládeží) dohromady. Sem tam prý „volí mlčenlivý pobyt v klášteře se svými přáteli mnichy“, ale řád Ordo Lumen Templi, který založil, musel opustit, jelikož „není možné s templářským křížem jen tak letět po povrchu a hrát si na templáře, zároveň na čaroděje a draky a při tom objevovat Ameriku...“. Ne, není jednoduché pochopit Landovy asociace, snad i proto je stále tázán po výsledcích svých meditací a trpělivě je vysvětluje. A co víc, také vše rád vtěluje do svých opusů.

Daniel Landa má ve své hlavičce pěkný guláš: kolotají mu v ní husité s legionáři a československými letci RAF, Masaryk s Krylem, a teď se mu tam ještě usadil i Carl Gustav Jung. Takovou myšlenkovou závažnost nemůže ignorovat žádný své cti dbalý cirkusový ředitel. A tak činohra Národního divadla v Brně asi z nedostatku jiných dramaturgických podnětů má jako tahák příští sezony „exkluzivní hudební drama Zlatý drak“, v němž „vedle herců Národního divadla Brno osobně vystoupí sám mistr a jeho nejznámější písně se stanou osou představení“. Na to, jak brněnští činoherní bardi budou pět s Landou, jenž má ztvárnit Merkulia (dle anonce „slavný symbol sjednocení duchovních sil, který popsal ve své tvorbě výstižně významný psycholog 20. stol. Carl Gustav Jung“), si určitě každý milovník kuriozit rád počká. Jen jestli si „Mahenka“ takové zacházení zaslouží. Není divu, že pár komunálním politikům povolily nervy a rádi by „zlatý hřeb mé kariéry“, jak umělec dílo označuje, zatrhli. Je to ale nesmysl, jelikož by dosáhli jen toho, že z něj bude martyr.

Jakápak otázka svobody umění, vždyť je to tak jednoduché: být divadelním direktorem, jednoduše nechci takového autora pod svou střechou. Vždyť stačí pozorně číst jeho sice směšné, ale bohužel i krajně nebezpečné vývody, a hned je jasné, že od dob Orlíku se nezměnil. Jen se tváří sofistikovaně a neřve. Za všechny jediná úvaha: „Nejsem příznivcem nějakého přehnaného multikulturalismu. Nedomnívám se, že je z dlouhodobého hlediska úplně rozumný. Proti slušným lidem nemám nic, když sem z ciziny přicházejí v nějaké kontrolovatelné míře.“ Jako za starých časů, že?