S přípravou na učení podle vlastních osnov školám pomáhá Národní ústav odborného vzdělávání. Ten také připravil pro 88 oborů rámcové vzdělávací programy, podle těch si pak školy vytvoří svoje vlastní vzdělávací programy. „Jde již o třetí vlnu vzdělávacích programů. K těm předchozím se již školy s obory, kterých se týkaly, vyjádřily,“ vysvětlila mluvčí ústavu Zoja Franklová.
V této třetí vlně jsou převážně obory, na které se nehlásí příliš zájemců. Jsou mezi nimi obory lodník, brašnář či podkovář. Na své připomínky k programům mají nyní školy několik dní.
„V prvních dvou vlnách si nejčastěji školy stěžovaly na přemrštěné požadavky,“ řekla náměstkyně ředitele ústavu Jitka Pohanková.
Národní ústav na základě těchto připomínek části programů upravil. „Není ale možné, aby byla každá skupina rámcových vzdělávacích programů nastavena na jinou úroveň. Navíc tyto programy musejí navazovat na programy základního vzdělávání, nemohou jít pod jejich úroveň,“ řekla Pohanková.
Přestože si školy osnovy nyní připravují samy, některé věci mají pevně určené. Například to, jakých vědomostí v jednotlivých oborech a ročnících musejí žáci dosáhnout, co musejí znát a jakou látku zhruba probrat. A právě s tím školám pomáhá Národní ústav odborného vzdělávání. „Škola se musí držet toho, co je v rámcovém vzdělávacím programu, ale může si do výuky přidat cokoliv, co jí připadá důležité,“ řekla Franklová.