Jak stáhnout plátno z kůže

Nepovedený obraz?

Antireklama, která možná zabere, řekli si zřejmě Milan Mikuláštík a Michal Panoch, když vymýšleli koncept nové nekonvenční výstavy.

Na začátku byla hláška z Hrabalových a Menzelových Slavností sněženek: „Mistře, nemáte tam nějakej nepovedenej vobraz?“ S ní Milan Mikuláštík a Michal Panoch (první patří k umělecké skupině Guma guar) navštívili osm českých malířů nikoli neznámých jmen. Z nápadu veskrze žertovného – vystavit, co se malířům nepodařilo – se vyklubalo docela seriózní téma. Josef Bolf, Tomáš Císařovský, Jiří David, Petr Kvíčala, Martin Mainer, Vladimír Skrepl a Antonín Střížek udělali ve svých ateliérech inventuru a po zralé úvaze poskytli pro výstavu Nepovedený obraz v Galerii Ve sklepě po jednom kousku. Osmý na plakátu rovněž anoncovaný, Jan Merta, nic tak úplně nepodařeného sice nevydal, ale o tom, co on sám považuje za nezdařené dílo, zajímavě mluví v reportážních rozhovorech s autory, jež výstavu doprovázejí.

Tak třeba právě Merta, který je známý tím, že obraz maluje například pět let a vždycky má současně rozdělaných více děl – jednou jich prý bylo skoro sto –, užívá termín „unavené plátno“. „Někdy člověk špatně odhadne formát, někdy se téma vyčerpá dřív, než je dokončeno, a malíř zjistí, že se kamsi vytratil onen naléhavý důvod, proč obraz vznikal,“ vysvětluje „Když je materiál tak unavený, mrtvý, že ho nelze ani přemalovat, nezbývá než stáhnout plátno z kůže a začít nanovo.“

Martin Mainer zase připouští, že někdy obraz zatratí, namaluje jiný na druhou stranu plátna a po čase zjistí, že ten původní byl možná lepší. Jen to chtělo trochu odstupu. Tomáš Císařovský zase vysvětluje, proč obraz, který by pozorovatelé možná za nepovedený nepovažovali, on sám odmítá: „Když jsem ho domaloval, byl jsem zklamaný, nějak jsem od něj čekal víc. Podle původní vize to měl být znepokojivý obraz jakési občanské tenze v otevřeném prostoru, a nějak se mi to znivelizovalo, zapletl jsem se do jakéhosi figurkaření...“ Také Jiří David komentuje svůj odtažitý vztah k vystavenému obrazu spíše v mentální rovině: „Zůstal ve mně trčet takový nesouhlas s tím obrazem, nesoulad s tím, co vyzařuje navenek...“ Vícekrát ve výpovědích autorů zaznívá, jak důležitá je komunikace díla s vnějším světem, s pozorovatelem. Příliš tenká hranice Zatímco Jan Merta díla, k nimž ztratil vztah, bez milosti prořízne a vyhazuje a minimalista Petr Kvíčala by je rozhodně z rukou nevydal, ostatní připouštějí, že i takové obrazy by třeba i prodali, pokud by se o ně našli zájemci. Už proto, že hranice mezi „podařeným“ a „nepovedeným“ je velmi tenká. Sami tvůrci těžko formulují své pocity. Pokud nejde o nějakou výraznou technickou chybu, je hodnocení kvality díla vždycky hodně subjektivní.

Koncept autorů výstavy stojí za pozornost z více úhlů: přivádí renomované autory s „odpadky“ z jejich ateliérů na veřejnost a otevírá téma, o němž se obvykle nemluví, a také známými jmény „posvěcuje“ maličký a o to zajímavější výstavní prostor,.

Kdo chce Galerii Ve sklepě navštívit, musí ovšem projevit jistou dávku vynalézavosti – najít na pražském Pohořelci dům číslo 25, projít do dvora a prozkoumat, kde vedou nějaká dvířka pod zem... A ještě předtím si telefonicky sjednat prohlídku. Anebo přijít ve středu 9. června mezi desátou a třináctou hodinou.

Nepovedený obraz

Galerie Ve sklepě, Praha Návštěva po telefonické dohodě na čísle 602 111 500, do 15. 6.

Vstoupit do diskuse

To nejlepší pro pokožku miminka? Vsaďte na ubrousky z vody
To nejlepší pro pokožku miminka? Vsaďte na ubrousky z vody

Najít skutečně jemné vlhčené ubrousky pro citlivou dětskou pokožku je někdy opravdu oříšek. A co teprve když se k tomu přidá plenková dermatitida....

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.