Volební symbol devadesátých let zaparkoval v kulisách lidové komedie Slunce, seno, jahody a stal se jednou ze stálých atrakcích vesnice Hoštice. „Ty motivy jsme si vymysleli sami s kolegou, kterej je fanda Zdeňka Trošky a tak to stvořil,“ popisuje nadšeně šéf hoštického JZD Miloslav Daňha.
Od roku 1996, kdy autobus poprvé vyjel na své volební turné, zásadně změnil vzhled. Na boku už není charakteristická růže Sociální demokracie, ani trikolóra. Na karosérii se sešla „dobrá společnost“ v podobě prezidenta Masaryka, Zemana a vesnických drben z Troškovy komedie. Aby nebylo o původu vozu pochyb, vpředu je sebevědomě napsáno: „Tento autobus je originální volební ‚Zemák‘ Miloše Zemana. Dnes slouží k propagaci dobré nálady a turistice.“
Podle Daňhy je volební relikvie Zemák doslova magnetem na turisty. „Je polepenej těma motivama z těch veseloher Zdeňka Trošky Slunce, seno. Má humornej nádech a lidi to obdivují a smějí se u toho. Je to úžasná věc a myslím si, že lidi sem jezdí i kvůli Zemákovi,“ tvrdí šéf JZD sebevědomě.
Souhlasí s ním i starosta Hoštic Miroslav Tománek. „Nevadí nám, že tam něco takového je. Podle mě je to zpestření JZD. Vesnice ho přímo nevyužívá, ale myslivci s ním jezdí na slavnosti. Jezdilo se tím také na hasičskou soutěž, ale to je už pět až šest let zpět,“ popsal. Využívá ho také přímo JZD k transportu svých zaměstnanců na různé zemědělské akce.
Stvořitelem Zemáku je kontroverzní lobbista Miroslav Šlouf. V devadesátých letech vzal 300 tisíc a šel do autobazaru koupit ojetou Karosu. I když v roce 1996 vypadal nápad úsměvně, kontaktní kampaň pomohla tehdejšímu šéfovi ČSSD Miloši Zemanovi k druhému místu ve volbách a zisku 26 procent a o dva roky později se stal Zeman premiérem. Poté autobus zamířil k teplické agentuře, která pořádala bigbeatové koncerty a festivaly.
Šloufovi ale osud slavného autobusu v Hošticích nevadí. Na vůz se byl prý i několikrát ve vesnici podívat. „Není to nedůstojné. Je dobře, že má nějaké využití. Lidé z vesnice jsou sympatičtí. Jezdí s tím po venkovských zábavách, a když přijede novinář, tak mu to ukážou,“ zažertoval Šlouf, bývalý mozek Zemanovy kampaně.
Hrozilo zničení
Přitom autobusu hrozila před lety zničení. „V novinách byl článek, že nějaká parta hodlá zlikvidovat Zemák. Odpůrci Zemana ho měli rozmlátit. A to byl impuls k jeho koupi. Protože jsme příznivci prezidenta. Chtěli jsme Zemák vysvobodit z osudu, který ho měl potkat,“ prohlásil hrdě Daňha.
Zničení se bojí i Hrad. „Ani si raději nepředstavovat, co by se s legendárním autobusem stalo, kdyby se dostal do rukou Pražské kavárny!“ napsal mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček, podle něhož je skvělé, že je Zemák pro turisty volně k vidění.
V Hošticích ale nežijí pouze Zemanovi příznivci. Sice současnému prezidentovi poslalo JZD dvacet tisíc na kampaň, přesto v prvním kole paradoxně vyhrál o dvě procenta největší rival hlavy státu Karel Schwarzenberg.
Zeman se také v minulosti pokusil nápad se Zemákem reinkarnovat. Se stranou SPOZ objížděl republiku s novým Zemákem.