Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Jiřičná propadla kvůli ceně

Česko

OSTRAVA Nová lávka spojující ostravské autobusové nádraží s Novou Karolinou nebude připomínat tvarem svých konstrukcí velká propojená srdce, jak ji navrhla architektka Eva Jiřičná. Firma, která areál staví, argumentuje, že stavební firmy za ni chtěly moc peněz.

„Je mi to líto, mrzí mne to. Pokud by někdo chtěl dvě stě metrů dlouhý most, můžeme se domluvit,“ svěřila se včera LN Jiřičná.

Zástupce společnosti Multi Development Luboš Kočí včera v Ostravě oznámil, že odhadovali náklady na vybudování lávky na 60 až 80 milionů korun. „Nabídky stavebních firem ale byly všechny kolem 200 milionů, což byl pro nás trochu šok,“ řekl včera Kočí.

Jiřičná se domnívá, že šlo stavět levněji. „Je pravděpodobné, že něco podobného dosud nedělaly a chtěly se tak trošku pojistit. Ta cena určitě tak vysoká není,“ míní. Sama lávku navrhovala, aby dala šanci firmám z regionu, které mají tradici ve výrobě různých ocelových prvků - mohutné oblouky, na nichž měla být zavěšena, tak mohly být i jejich prezentací.

Rozhodnutí je jiné: současná nevyhovující lávka od autobusového nádraží k vlakovému nádraží OstravaStřed se začne bourat v březnu. A nový most, který spojí obě nádraží i vznikající čtvrť Nová Karolina, vznikne do září. Se jménem Evy Jiřičné už spojený nebude.

Most pro Ostravu podle Evy Jiřičné a podle úsporného návrhu

* Více než dvě stě metrů dlouhá lávka navržená Evou Jiřičnou měla mít elegantní oblouky a být tak rovněž uměleckým dílem (vlevo).

* Nahradí ji jiná: bude nižší, oblouky by měly jít až k zemi a také systém jejich protínání bude podle nového návrhu (vpravo) jiný.

Autor: