Sobota 18. května 2024, svátek má Nataša
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Jsem připraven jít do totální války

Česko

tvrdí majitel Student Agency Radim Jančura. Pokud mu prý ČSSD začne komplikovat podnikání, otevře zneužívání fondů EU

ROZHOVOR TÝDNE Radim Jančura S PODNIKATELEM HOVOŘIL Daniel Kaiser

Kraje nepustily do vlakové dopravy soukromníky. Tento týden podepsaly desetiletou dohodu s Českými drahami.

Majitel dopravní firmy Student Agency Radim Jančura si chce stěžovat u Evropské komise.

* LN Ohlásil jste kampaň proti ČSSD. Kolik jste ochoten do ní vložit peněz?

Kampaň začala dneska (rozhovor se konal ve čtvrtek – pozn. red.) a už dneska jsem zvýšil rozpočet ze dvou na čtyři miliony. Navyšoval jsem proto, že pardubický hejtman Radko Martínek mě napadl, že jsem lhář a mám neschopnou firmu. Nicméně – i tyhle čtyři miliony jsou jenom malinká vlaštovka, test, jak může fungovat antipolitická a podepsaná kampaň.

* LN Jakou formou budete kampaň dělat?

Na billboardech ne, na ty se stejně nikdo nekouká. Daleko užitečnější jsou internet a rádia. Rozjeli jsme to na Frekvenci, Impulsu, na Evropě, taky na regionálních rádiích. Český rozhlas ne, tam nám v půlce listopadu, kdy jsme objednávali reklamu, řekli, že nemají místo. Ale možná je znovu prubneme.

* LN Nemáte podezření, že místo nebylo, protože se v Českém rozhlase bojí ČSSD?

Fakt je ten, že oni mají míň místa na reklamu než komerční rádia. Ale kdo se třeba politicky bál, byl iDnes.cz. V té reklamě nakonec není řečeno, že ČSSD jsou ti zlí, ale že zlí jsou ti hejtmani, přičemž informovanější část publika samozřejmě ví, že všichni hejtmani jsou z ČSSD.

* LN Takže jste trochu ubral plyn?

Lidovky i některé další deníky jsou pro informované čtenáře, kteří vědí, jak to v politice chodí. Takže vám já se nebojím říct to nejhorší o ČSSD. Ale když začnu oslovovat masy, nejsem si jistý, jestli náhodou neurazím voliče ČSSD. Je to koneckonců první pokus udělat kampaň proti politické straně a je to pokus říct si přitom svoje a přitom neurazit voliče, který je i můj zákazník. Koneckonců pokud jde o omezování korupce, není na tom ODS o moc líp.

* LN Není na tom o moc lépe, nebo je na tom stejně špatně?

Pokud bychom teď zůstali na úrovni krajů, tak za sociální demokracie je v krajích korupce asi přece jen víc. Například teď kraje chtějí přijít s geniální myšlenkou centrálních krajských nákupů. Zatím si nemocnice, střední školy, domovy důchodců a další instituce ve státní správě nakupují dodávky samy. Tím, že se budou centralizovat, mohou sice dosáhnout na lepší cenu, teoreticky. Jenže na velkou zakázku se může přihlásit daleko menší počet zájemců a pak roste nebezpečí, že takové výběrové řízení se vypíše tak, aby to vyhrál jenom jeden. A to je jenom začátek. Asociace krajů je sdružení fungující na vojenských principech. Tam se něco rozhodne a hejtmani jsou potom povinni respektovat rozhodnutí asociace. Přesně to se teď stalo s Českými drahami, kdy se asociace rozhodla dát ČD osobní dopravu na deset let bez výběrového řízení.

* LN Opravdu se kraje řídí výhradně kolektivním rozumem?

No jistě, Asociace krajů přijala k vlakům usnesení asi tak, jako se usnáší vláda. Než kraje ovládla ČSSD, asociace, pokud vím, fungovala volněji. Asociace krajů je taková nová vláda. No a Martínek si v ní vzal na starosti železnice.

* LN Jak bude vypadat další fáze kampaně?

Bude na jaře a bude daleko větší. Jsem připraven dát do toho desítky milionů.

* LN Kde je vezmete? Za rok 2008 měla Student Agency pouhých 14 milionů korun zisku.

Celá skupina měla přes 20 milionů. Ale letos máme zisk kolem 100 milionů korun. A od roku 2009 měníme strategii firmy z růstové na ziskovou. My jsme zatím většinu zisku strkali zpátky do reklamy, čili do růstu. Myslím, že příští rok všechny naše firmy dohromady dokážou vydělat tak 250 milionů korun ročně před zdaněním.

* LN ČSSD tu do roka zřejmě povládne. Nebojíte se, že vám začne házet klacky pod nohy?

Možné to je, ale bylo by to od nich strašně hloupé. Už jsem říkal veřejně, že hejtmani jsou hloupí. Oni si vybrali dopravce, který po nich chce o 22 miliard víc, než kdyby šli do tendru. Kdyby akceptovali naše nabídky v těch čtyřech krajích, kde jsme je podali, ušetří 7,5 miliardy – a ještě budou mít na tratích nové vlaky. Takže hejtman, který nevidí tenhle rozdíl, je podle mě objektivně hlupák. Ale nemyslím, že by i ČSSD jako strana byla natolik hloupá, aby proti nám šla. Já bych se okamžitě začal bránit přes média. Nám teď jeden člověk z ČSSD vyhrožoval, že taky můžeme přijít o autobusové licence...

* LN Kdo to byl?

Nemůžu říct. On nevolal mně, ale naší ředitelce autobusů. V úterý. Ale i kdyby nám tu licenci vzali, tak co – požádáme o ni znovu a musíme ji dostat. V zásadě nám v autobusové dopravě stát nemůže moc uškodit. Nás už rok a půl řeší antimonopolní úřad kvůli trati Brno–Praha, kde konkurenční Asiana jezdila za 50 korun, a my jsme šli taky na 50. ÚOHS má právo dát nám pokutu až deset procent z obratu, což při našich čtyřech miliardách dělá 400 milionů korun. Ale jak nám mohou vyčítat dumpingovou cenu, když za ni jezdí i ostatní? Prostě nemám slabá místa, a tak se nebojím.

* LN Sociální demokraté vás obviňují, že jste sympatizant ODS.

Byl jsem volič a sympatizant ODS, a už asi dva roky nejsem. Viděl jsem, jak se ministr dopravy Aleš Řebíček spojil s podsvětím a řešil, jak odstranit Student Agency z trhu. Jak zamáčknout Jančuru pod zem, takhle to bylo v jeho okolí řečeno, což vím.

* LN Aleše Řebíčka už ODS na kandidátku nedá.

Dobře, ale když ODS dopustila, aby ministerstvo dopravy ovládl tento neznámý člověk, který sice vlastnil Viamont, ale ve velké politice se objevil ze dne na den, když dopustila, aby mu prvního náměstka dělal pan Hodač, který předtím vlastnil nevěstinec v Teplicích, tak to se mi prostě nelíbí. A takovýhle týpci ovládnou ministerstvo dopravy, což je největší zlatý důl. Co nakradete na ministerstvu zdravotnictví, školství, na financích? Ministerstvo dopravy rozhoduje o drahých dálnicích, o drahých koridorech.

* LN Z vás mluví pocit celkové deziluze. Ze stejného pocitu těží i TOP 09. Jsou vám sympatičtí?

Ne jenom pro mě, ale pro většinu lidí, kteří s nimi sympatizují, je takovou pojistkou Karel Schwarzenberg. Miroslav Kalousek byl dobrý ministr financí, ale jeho minulost taky není úplně čistá. Může se stát, že i tahleta strana bude časem – jak se říká – zprivatizována. Pokud Schwarzenberg odejde z jiných důvodů než kvůli zdraví nebo věku, tak to pro mě bude výstraha: pozor, neděje se u nich něco?

* LN Podpoříte je finančně?

Já penězi nechci podporovat ani jednu stranu. Až na jaře nastartuji tu větší kampaň, mám dvě možnosti: buď proti sociální demokracii za to, jakou díru udělali do veřejného rozpočtu s vlaky, anebo to bude kampaň ve stylu: nevolte dvě největší strany, vyberte si jinou, malou stranu kromě komunistů. Ale nikdy v životě neukážu na jednu stranu, že ta je dobrá. Já chci být apolitický, protože chci vozit cestující veškerého politického vyznání. Už to, že třeba řeknu „nevolte sociální demokraty“, je politické až dost.

* LN Je pravda, že vás lidé z TOP 09 kontaktovali, abyste je skrytě sponzoroval?

Mě o finance nebo o reklamu na autobusech požádalo daleko víc stran. Všechny jsem odmítl.

* LN A chtěli po vás skryté peníze lidé z TOP 09?

(delší odmlka) Není to pravda. Ještě k té ČSSD: v případě, že proti mně začne válku, ať už otevřenou, nebo skrytou přes ÚOHS, tak se ta moje sebevražedná mise změní na totální válku. Mně totiž od chvíle, co jste v médiích začali psát, že jdeme proti ČSSD, chodí spousta podnětů právě od podnikatelů, chodí mi nabídky reklamy zdarma.

* LN Co je to za podněty?

Třeba jak se zneužívají evropské peníze. Dostávám tipy. Totální válka znamená, že začnu otevírat téma zneužívání peněz z Evropské unie.

* LN A pokud po vás vláda nepůjde, necháte ty podněty ležet?

Takhle – každá koruna, která přijde z Evropské unie, je dobrá. I když skončí v kapse, ve které skončit neměla. Ten člověk ji tu zase utratí. Tedy pokud si zrovna nekupuje dům v Toskánsku.

* LN Co to je za logiku?

Proboha, já neschvaluji, aby se kradly peníze z unie, ale je to pořád menší zlo, než když se rozkrádají peníze, které jsme si tu my sami vybrali z daní.

* LN Pojďme zpátky k tendrům na vlaky v krajích. Hejtmani tvrdí, že tendr vypisovat nemuseli a že na to mají neprůstřelné posudky.

Martínek má čtyři právní kanceláře a čtyři právní názory. Jeden jsem viděl, což je právní kancelář paní Buzkové, a je to práce studenta práv prvního ročníku. Mizerná práce na čtyřech stranách. Takových posudků, které kopírují právní názor Evropské komise, si já můžu sehnat tisíc. Komise prostě řekla, že v případě více zájemců – a my jsme deklarovali ve společném dopise dopravců, že máme zájem provozovat vlaky –, nelze zadávat zakázky přímo. Jediná výjimka v dopravě je, že se rozhodnou vypsat to přímo, protože třeba nevědí, že by tu byl nějaký další dopravce. Pak se to ale musí vyvěsit na web EU a jen v případě, že se už nikdo nepřihlásí, to lze zadat přímo.

* LN Podáte stížnost k českému ÚOHS?

Ne, budeme si stěžovat jen u Evropské komise. U ní je daleko větší šance, že ty čerstvě podepsané zakázky Českým drahám zruší a dráhy budou muset vrátit dotace.

* LN Kdy stížnost podáte?

Do měsíce zkompletujeme podklady, my je máme, my máme tolik důkazů jak proti krajům, tak proti ministerstvu... Oni byli tak neopatrní a tak hloupí, že naplácali strašně moc důkazů, strašně moc.

* LN Například?

Už to, jak se vyjádřil pan Martínek, že Jančura je pohádkář a lhář, už to je znamení, že Martínek upřednostňuje jiného soutěžitele, což zakazují i české zákony.

* LN Budete zkoušet vysoudit na českém státu peníze, jak naznačuje ředitel ČD Petr Žaluda?

Všechny naše podněty Evropské komisi jsou takové, že i když vyhrajeme, bude nás to stát peníze na právníky, ale nezískáme jedinou korunu zpátky. Jediný, kdo získá miliardy, je český daňový poplatník, protože pokud se zjistí, že zakázka byla nelegální, budou dráhy muset dotace vrátit. A vrátí je daňovým poplatníkům zpátky do krajů.

* LN Šli byste někdy do arbitráže?

Pokud bychom někdy šli do arbitráží – a to tady říkám jako bývalý pionýr –, tak slibuji, že kdybychom někdy republiku žalovali byť o jedinou korunu, tak to, co získáme, zdaníme, vydělíme deseti miliony a každý z občanů bude mít právo si pro svůj díl přijít. Takže v případě, že půjdeme do arbitráží, my bychom nezískali jedinou korunu. Přitom ušlý zisk je v řádu miliard.

* LN Pan Žaluda tvrdí, že na takové projekty byste vůbec neměli peníze. Máte nějakou banku, která by vás založila?

Tak třeba výběrové řízení na Plzeňský kraj, to se dělalo v říjnu – tam jsme měli závazek banky, že nás bude financovat.

* LN Jaká to byla?

To vám neřeknu. Nebyla to česká banka. Financování je samozřejmě základ všeho. Samozřejmě že podmínkou, abychom dostali úvěr, je, že za prvé do toho jdeme se silným partnerem, anebo máme zajištěno exportní financování, to znamená, že záruku za nákup soupravy přebírá stát, kde se ta souprava vyrobí. Takže v případě, že by to byly švýcarské vlaky tak jako v Plzni, získali bychom exportní pojištění. Neboli záruku za celý projekt přebírá švýcarská vláda.

* LN Můžete nějaké vaše potenciální partnery jmenovat?

Například Keolis.

* LN Před časem jste se na Liberecku ucházeli o zakázku na vlakové spoje. Keolis měl jít s vámi, ale vycouval. Potřebujete silné partnery, ale koho seženete, když budete s každým na nože?

Pravda je, že Keolis, vlastněný francouzskou státní železnicí, je opatrnější. Tudíž naše dohoda je, že my dáváme nabídky podle stejného byznysplánu, jaký používá Keolis, a v případě, že zakázku získáme, s námi do toho půjde. Oni se nezúčastňují boje, oni nepůjdou pod praporem a nebudou křičet.

* LN Podle vás se ČD u státu těší přednostnímu zacházení. Jak si to vysvětlujete?

České dráhy řídí politici, naši firmu ne. Politici firmy jako ČD potřebují k životu. Víte, že loni dráhy zaplatily za marketing půl miliardy, letos to snížily na nějakých 350 milionů plus něco. Marketing Student Agency za tento rok je 35 milionů korun. A myslím, že jsou vidět daleko méně než my. Když koupíte za deset milionů nějaké malé logo, nikdo vám nedokáže, že jste nakoupil špatně. České dráhy marketing nakupují, to byl Grand Princ Romana Janouška. Tímto způsobem se dá oficiálně uplácet, naprosto čistě. A stejně tak nákup souprav. Škoda Plzeň vyrábí lokomotivu za 134 milionů korun za kus. Je to lokomotiva zatím v prototypu. Já jako maloodběratel bych si mohl koupit nejrychlejší lokomotivu světa od Siemense za 80 až 100 milionů korun.

* LNA kam těch 30 procent rozdílu v ceně odteče?

A kdo ty mašiny vyrábí? Škoda Plzeň. No a dokud šéf ČEZ Martin Roman seděl v dozorčí radě Českých drah, jednal za Škodu Plzeň – to se dá dokázat. Když na mě podá trestní oznámení, že jsem ho takhle nařkl, tak já znám člověka, který mi to dosvědčí u soudu. Řekněme, že to bude nějaký bývalý zaměstnanec ministerstva dopravy.

Autor:

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...