„První systém pro počítání návštěvníků obchodu jsme spustili již před třemi lety,“ řekl LN Johan Akesson, obchodní ředitel společnosti Axis Communication, která je největším dodavatelem těchto systémů v Evropě. „Jedno z našich řešení používá v současnosti v Česku již jeden rozsáhlý maloobchodní prodejce módy,“ dodal Akesson.
Software pro počítání osob obchodníkům prozradí, kolik zákazníků přichází, kolik si jich zboží pouze prohlíží a kolik z nich skutečně nakupuje. Je také možné analyzovat pohyb lidí a zjistit, ve které části prodejny tráví nejdelší dobu.
Experti na ochranu soukromí nabádají ale k obezřetnosti. „Pokud by takový systém zaznamenával obličej a umožňoval identifikaci, pak by šlo o nezákonný postup. Mimořádně nebezpečné by pak bylo propojení systému s identifikací osob pomocí věrnostních karet či platebních karet,“ řekl LN Filip Pospíšil, expert projektu lidská práva a technologie sdružení Iuridicum Remedium. Podle Akessona jsou všechny kamery umístěné na stropech a míří směrem dolů, takže zákazníkům nevidí do obličeje. K identifikaci tak nedochází. V takovém případě je to z hlediska zákona v pořádku, říká Pospíšil. „Zákazník by ale o podobné praxi měl být informován,“ dodal Pospíšil.
Maloobchody v Česku se na kamerové systémy, které by měly analyzovat chování zákazníků, tváří spíše skepticky. Kamery v obchodech využívají především ke sledování prostoru kolem pokladen. „Kamerový systém máme, ale nepoužíváme ho k analýze toho, kudy lidé chodí a podobně,“ řekl LN šéf hypermarketů Globus Petr Vyhnálek. „K vyhodnocování chování zákazníků je řada systémů. Hodně toho poznáme z prodejů konkrétního zboží, protože víme, kde přesně se v regálu dané zboží nachází,“ dodal Vyhnálek. Podle něj se výzkumy mnohdy přeceňují a není možné takto „vědecky“ k zákazníkům přistupovat.