Úterý 21. května 2024, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Kamerové systémy šetří obchodům náklady

Česko

PRAHA Zjistit, kde se zákazníci pohybují, na co se dívají a jestli si věc, kterou si prohlížejí, opravdu koupí, mají pomoci obchodníkům i kamerové systémy. Ve spojení s příslušným softwarem jsou podle prodejců této technologie schopné ušetřit maloobchodníkům náklady.

„První systém pro počítání návštěvníků obchodu jsme spustili již před třemi lety,“ řekl LN Johan Akesson, obchodní ředitel společnosti Axis Communication, která je největším dodavatelem těchto systémů v Evropě. „Jedno z našich řešení používá v současnosti v Česku již jeden rozsáhlý maloobchodní prodejce módy,“ dodal Akesson.

Software pro počítání osob obchodníkům prozradí, kolik zákazníků přichází, kolik si jich zboží pouze prohlíží a kolik z nich skutečně nakupuje. Je také možné analyzovat pohyb lidí a zjistit, ve které části prodejny tráví nejdelší dobu.

Experti na ochranu soukromí nabádají ale k obezřetnosti. „Pokud by takový systém zaznamenával obličej a umožňoval identifikaci, pak by šlo o nezákonný postup. Mimořádně nebezpečné by pak bylo propojení systému s identifikací osob pomocí věrnostních karet či platebních karet,“ řekl LN Filip Pospíšil, expert projektu lidská práva a technologie sdružení Iuridicum Remedium. Podle Akessona jsou všechny kamery umístěné na stropech a míří směrem dolů, takže zákazníkům nevidí do obličeje. K identifikaci tak nedochází. V takovém případě je to z hlediska zákona v pořádku, říká Pospíšil. „Zákazník by ale o podobné praxi měl být informován,“ dodal Pospíšil.

Maloobchody v Česku se na kamerové systémy, které by měly analyzovat chování zákazníků, tváří spíše skepticky. Kamery v obchodech využívají především ke sledování prostoru kolem pokladen. „Kamerový systém máme, ale nepoužíváme ho k analýze toho, kudy lidé chodí a podobně,“ řekl LN šéf hypermarketů Globus Petr Vyhnálek. „K vyhodnocování chování zákazníků je řada systémů. Hodně toho poznáme z prodejů konkrétního zboží, protože víme, kde přesně se v regálu dané zboží nachází,“ dodal Vyhnálek. Podle něj se výzkumy mnohdy přeceňují a není možné takto „vědecky“ k zákazníkům přistupovat.

Autor:
Témata: Praha, Česko, Evropa, Globus

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...