Učinila tak zhruba rok poté, co lihopalna Black Rock Spirits, sídlící v Seattlu, představila svou šunkovou vodku. Oba tyto destiláty byly původně míněny k míchání koktejlu Bloody Mary, ale získávají si stále větší oblibu mezi experty na míchání nápojů - a nejen mezi nimi.
„Na jejím vzniku se podílelo trochu bláznovství a trochu opilosti,“ říká Toby Foster z Alaska Distillery, který přišel s novými příchutěmi inspirovanými Aljaškou. Jeho záměrem bylo uvést na trh místní vodku, která by vyčnívala. „Snažil jsem se vymyslet něco aljašského -a co je aljašštějšího než uzený losos? Bylo to něco jako zjevení,“ dodává. Samotný nápad se ukázal být tou snazší částí. Najít správný recept už bylo o trochu větší výzvou. Foster s kolegyní Scotti MacDonaldovou to zkoušeli osmačtyřicetkrát a některé z prvních pokusů byly dost odporné. „Při prvních zkouškách jsme museli mít po ruce kyblík, kdyby se nám zvedl žaludek,“ říká MacDonaldová. „Bylo to hodně hnusné a takové mastné. Ale jakmile se nám toho povedlo zbavit a začali jsme to jen vylepšovat, tak už to byla zábava a hra,“ dodává.
Vodka patří mezi nejprodávanější destiláty v USA a v posledních pěti nebo šesti letech šel nahoru prodej jejích ochucených druhů. Jako první byly ovocné příchuti, pak následovala zelenina a bylinky, a dokonce i ruská česneková vodka.
Lihovar Alaska Distillery funguje pět let, a pokud je to možné, spoléhá výhradně na aljašské produkty - od obilí přes brambory až po vodu z ledovce - a teď i na lososy lovené v Aljašském zálivu.