Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Klíč k růstu je mobilní internet

Česko

říká v rozhovoru pro Lidové noviny Roland Mahler, generální ředitel mobilního operátora T-Mobile

* LN V souvislosti s příznivými výsledky za loňský rok jste řekl, že chcete-li pokračovat v růstu, musíte se soustředit na stávající zákazníky a přinášet služby s přidanou hodnotou. Jak chcete zařídit růst firmy letos?

Organický růst v počtu zákazníků už v podstatě skončil. Penetrace trhu je velmi vysoká. Samozřejmě se snažíme přesvědčit zákazníky ostatních operátorů, aby přešli k nám, zvláště z řad firem. Velký prostor pro růst bude ve využívání mobilního internetu. Ato dvou typů - bezdrátového širokopásmového přístupu k internetu, tedy náhrady ADSL linky. To je náš Internet 4G, kde máme velmi dobré pokrytí, doplněný technologií EDGE. Dalším typem jsou datové služby přímo v mobilním telefonu, tedy například WAP či přístup na internet z normálního telefonu, kde nabízíme širokou škálu obsahových služeb (hudbu, hry, informace, video ad.). Data jsou pro nás velmi důležitým zdrojem dalšího růstu a zisku. V hlasových službách je pak prostor pro další růst pomocí nabídky různých tarifních zvýhodnění jako Pevná+, Víkend+, Girls’ Talk a podobně.

* LN Váš mobilní Internet 4G je poměrně pomalý. Například na rozdíl od konkurence nemáte technologii HSDPA, umožňující rychlejší stahování dat...

Rozhodli jsme se jít cestou opravdu relevantních datových služeb a k tomu je naše technologie TDD lepší a ekonomičtější. Více zákazníků chce mobilní data třetí generace než 3G hlasové služby. Když se podíváte na český trh, je tu snad nějaká poptávka po hlasových službách třetí generace?

* LN To určitě ne. Po datech ale ano.

A v tom to právě je. Technologie UMTS FDD (tu používá např. konkurenční Telefónica, pozn. red.) je optimalizována pro hlas. Například obsahuje funkci, která umožňuje předávání uživatele z buňky na buňku, a proto je velmi nákladné ji použít. Je asi tři- až čtyřikrát nákladnější než technologie optimalizovaná pro data, jako je TDD.

* LN Ale je možné vaši technologii dále rozvíjet?

S novými algoritmy je možné se dostat až na rychlost sedm megabitů za vteřinu.

* LN A půjdete až na sedm megabitů za vteřinu?

To dosud vyhodnocujeme. Technologicky je možné této rychlosti dosáhnout. Ale jestli to dává smysl ekonomicky, to je otázka.

* LN To je také moje otázka. Dává to ekonomicky smysl?

To musíme velmi pečlivě vyhodnotit. Rýsuje se tu ale ještě další možnost, a to ve velmi raném stadiu uvést na trh další generaci technologie přenosu mobilních dat, známou pod zkratkou LTE. Specifikace této technologie ale ještě nejsou hotové, je to zatím budoucnost.

* LN Službu Internet 4G nyní prodáváte s možností koupit si počítač. Kolik zákazníků tuto možnost využije?

Je to kolem šedesáti procent nových zákazníků. Je to velmi úspěšná nabídka, a proto s ní budeme pokračovat. Je to v podstatě stejný princip dotování koncového zařízení jako v případě mobilních telefonů a hlasových paušálů.

* LN Koncern T-Mobile nyní uzavřel smlouvu se společností Asus na malý a levný notebook Asus Eee, který je ve světě obrovským hitem. Budete ho v Česku nabízet také?

Nechci zklamat vyhýbavou odpovědí, ale řekněme, že je to docela pravděpodobné.

* LN Přejděme od mobilních dat k pevným. V lednu jste začali nabízet také připojení pomocí ADSL. Přitom v minulosti jste byli spíše velkými propagátory nahrazování pevných linek mobily. Znamená to, že nyní měníte strategii?

Svou strategii jsme do značné míry založili na nahrazování pevných sítí mobilními, to je pravda a to stále platí. Je tu ale jeden další aspekt, který je nutné vzít v úvahu, a to jsou zákazníci, kteří nejsou mobilním širokopásmovým internetem pokryti. Dosud máme pokrytí šedesáti procent obyvatelstva, takže pro ty zbylé musíme mít také nějakou nabídku. A jsou tu samozřejmě zákazníci, kteří nejsou spokojeni s pouze jedním megabitem za vteřinu.

* LN Ceník ADSL od T-Mobile vypadá jako kopie ceníku Telefóniky. Všechny služby stojí víceméně stejně. Plánujete nějaký balíček ADSL s vašimi mobilními službami či jinak zatraktivnit tuto novou nabídku?

Určitě minimálně jeden balíček uvedeme na trh během příštího čtvrtletí. Půjde o kombinaci mobilních hlasových služeb a internetu přes ADSL.

* LN Když se podíváme na ceny hlasových hovorů nebo tarifů ve vašich sesterských T-Mobilech na západ od nás - například v Německu -, jsou značně levnější než u nás. Můžete říci proč?

Pochybuji, že tomu tak je. Je nutné se podívat na všechny aspekty konkrétního tarifu. Obecně vzato jsme na stejné úrovni jako ostatní země, někdy na nižší.

* LN Když se podíváte na službu Mých5 v Německu, volání na pět vybraných čísel vás stojí pět centů. V Česku deset centů.

To je ale zavádějící porovnání. V Německu lze MyFaves pořídit jako tarifní zvýhodnění k existujícímu tarifu, zatímco v Česku se jedná o samostatný tarif. Celkový měsíční paušál je tak v Německu vyšší.

* LN V mnoha ostatních zemích vaše sesterské společnosti nabízejí alespoň jeden tarif s relativně vysokým paušálem, po jehož zaplacení můžete do všech sítí volat libovolně dlouho a neplatíte minutové poplatky. V Česku nic takového nenabízíte. Chystáte se na to?

Německý T-Mobile poprvé tento paušál nabídl před pár dny. Znovu je ale nutné podívat se na detaily. Je to skutečné paušální volání, nejde jen o volání do určitých sítí nebo v určitý čas? Cena takové nabídky by byla zřejmě velmi vysoká, museli bychom to detailně propočítat. Zatím jsme se k tomu nerozhodli.

* LN Nabízíte také mnohem méně telefonů než operátoři na Západě.

Rozhodli jsme se, že optimem je přibližně třicet telefonů. Další už by pro český trh byly marginální. Naším obchodním rozhodnutím je omezit počet telefonů na ty relevantní, další by představovaly zbytečně velké logistické náklady a vyšší náklady na servis. Jsem přesvědčen, že žádné důležité typy v naší nabídce nechybějí.

* LN V roce 2007 jste se soustředili v reklamní kampani hodně na mladé. Kdysi se hodně mluvilo o tom, že by bylo dobré udělat zvláštní tarif či nabídnout speciální telefony naopak pro starší generaci. Plánujete něco podobného?

Pro nás je jasné, že se musíme profilovat jako mladý a dynamický operátor. Víme, že když se soustředíme na mladší, oslovujeme i starší generaci. Rozhodně to neznamená, že neděláme nic pro další segmenty. Ba naopak, naše nabídky jsou zaměřeny na různé konkrétní cílové skupiny.

* LN Patříte mezi nejhlasitější propagátory mobilní televize DVB-H. Stále trvá váš plán uvést ji na trh koncem roku?

Byla odstraněna další, tentokrát legislativní překážka k uvedení mobilní televize na trh. Nyní je nutné zorganizovat tendr na mobilní licenci a doufám, že k tomu dojde ze strany regulátora brzy. Pokud se tak stane do poloviny roku a budeme v tendru úspěšní, je tu šance začít s mobilní televizí koncem roku, pravděpodobnější je ale začátek roku příštího.

* LN Když tu budeme sedět příští rok touto dobou, co si myslíte, že mi budete moci říci o pozici T-Mobile na trhu?

Řeknu vám, že jsme stabilizovali naši vedoucí pozici na trhu a že se nám daří velmi dobře poskytovat služby mobilního širokopásmového připojení. A doufám, že budu moci mluvit i o rozvoji naší sítě další generace LTE.

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...