Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Koukejte, jak se ten nártoun hezky kouká

Česko

REKLAMNÍ GLOSÁŘ

Není nad to, když objevíte nějaký bonus tam, kde ho vůbec nečekáte. A od internetových reklamních „předkožek“ - protivných spotů, které musíte přetrpět, pokud si chcete na českém internetu pustit nějaká videa - nečekáte skutečně nic. Jsou odpudivě dlouhé, jsou zoufale nezajímavé a nedají se přeskočit. Nedá se tu vymyslet nic, co by někoho zaujalo. Myslel jsem si. Donedávna.

Minulý týden jsem hledal nějaké video na webu České televize. Spustil jsem ho - a místo požadovaného obsahu se objevil nártoun okatý. Mrňavá, snad vůbec nejmenší opička na světě, avšak s obříma kukadlama, řadícíma ji svou velikostí na první místo mezi živočichy. Na tom záběru je právě otevíral.

Bylo to fascinující: nártoun je totiž zvířátko tak šeredné, až je krásné. Ze všech tvorů na Zeměkouli právě on je asi nejpodobnější Spielbergovu E. T. Mimozemšťanovi. Má nejen ony stejně obří a přitom inteligentně se tvářící oči, ale dokonce i stejně dlouhé prsty s paličkami na konci. A čistě mezi námi - když byl jednou jeden kdysi nejmenší dítě v celé základní škole, tak prostě nemůže nártouna nemilovat. Onen záběr na mžourající obludku přitom nebyl dokument z dílny National Geographicu - šlo o reklamní spot na loterii Sportka z dílny kreativního oddělení Sazky. A musím uznat: oproti všem těm jiným vlezlým nabídkám všeho možného i nemožného tohle byla jiná káva. Přičemž stojí za zmínku jedna věc: Sazka je společnost, která už řadu let vytváří své reklamy bez dlouhodobé spolupráce s reklamní agenturou, nanejvýš si najímá externí týmy na konkrétní práci. Šetří tak náklady. A také její příklad ukazuje, jak se stále víc a víc přibližují světy komunikace a obchodu. Reklamní agentury se tak stávají úspěšnými distributory a prodejci zboží - a komerční firmy kreativními agenturami.

O autorovi| Jaroslav Krupka, redaktor LN

Autor: