130 let

Koukejte, jak se ten nártoun hezky kouká

Česko

REKLAMNÍ GLOSÁŘ

Není nad to, když objevíte nějaký bonus tam, kde ho vůbec nečekáte. A od internetových reklamních „předkožek“ - protivných spotů, které musíte přetrpět, pokud si chcete na českém internetu pustit nějaká videa - nečekáte skutečně nic. Jsou odpudivě dlouhé, jsou zoufale nezajímavé a nedají se přeskočit. Nedá se tu vymyslet nic, co by někoho zaujalo. Myslel jsem si. Donedávna.

Minulý týden jsem hledal nějaké video na webu České televize. Spustil jsem ho - a místo požadovaného obsahu se objevil nártoun okatý. Mrňavá, snad vůbec nejmenší opička na světě, avšak s obříma kukadlama, řadícíma ji svou velikostí na první místo mezi živočichy. Na tom záběru je právě otevíral.

Bylo to fascinující: nártoun je totiž zvířátko tak šeredné, až je krásné. Ze všech tvorů na Zeměkouli právě on je asi nejpodobnější Spielbergovu E. T. Mimozemšťanovi. Má nejen ony stejně obří a přitom inteligentně se tvářící oči, ale dokonce i stejně dlouhé prsty s paličkami na konci. A čistě mezi námi - když byl jednou jeden kdysi nejmenší dítě v celé základní škole, tak prostě nemůže nártouna nemilovat. Onen záběr na mžourající obludku přitom nebyl dokument z dílny National Geographicu - šlo o reklamní spot na loterii Sportka z dílny kreativního oddělení Sazky. A musím uznat: oproti všem těm jiným vlezlým nabídkám všeho možného i nemožného tohle byla jiná káva. Přičemž stojí za zmínku jedna věc: Sazka je společnost, která už řadu let vytváří své reklamy bez dlouhodobé spolupráce s reklamní agenturou, nanejvýš si najímá externí týmy na konkrétní práci. Šetří tak náklady. A také její příklad ukazuje, jak se stále víc a víc přibližují světy komunikace a obchodu. Reklamní agentury se tak stávají úspěšnými distributory a prodejci zboží - a komerční firmy kreativními agenturami.

O autorovi| Jaroslav Krupka, redaktor LN

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás