Neděle 19. května 2024, svátek má Ivo
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Kraje se snaží, ale turisté nejezdí

Česko

Nůžky mezi Prahou a regiony se z pohledu návštěvnosti stále rozevírají

ČESKÉ BUDĚJOVICE České kraje vyhodily oknem miliardy korun z evropských fondů určených na podporu cestovního ruchu v regionech. Tvrdí to alespoň viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Tomio Okamura.

Důkazem je podle něj aktuální statistika návštěvnosti Česka ze strany cizinců zveřejněná Českým statistickým úřadem. Z této statistiky totiž mimo jiné vyplývá, že ani s masivní finanční podporou EU se českým krajům nepodařilo vyřešit nejpalčivější problém českého cestovního ruchu. Naprostá většina zahraničních turistů míří pouze do Prahy a regiony na zahraničním turismu pouze paběrkují. Navíc se nůžky mezi návštěvností českého hlavního města a regionů stále více rozevírají.

„V roce 2005 navštívilo 53 procent zahraničních turistů v Česku pouze Prahu, loni to už ale bylo 63 procent,“ řekl LN Okamura. Přitom podle něj jednotlivé české kraje dostaly v posledních letech z evropských fondů miliardy korun na to, aby se pokusily vhodnou propagací a jinými opatřeními tento nelichotivý trend zvrátit a „rozprostřít“ zahraniční cestovní ruch také mimo hlavní město. „Když se ale podívám na statistiku návštěvnosti, musím se nutně ptát, k čemu ty evropské miliardy vlastně posloužily, zda byly využity účelně,“ uvedl Okamura.

Řada českých regionů podle něj zaplatí milion korun za stánek na určitém veletrhu, který osloví třeba jedno procento návštěvníků, zatímco do vhodnějších forem propagace vůbec neinvestuje nebo investuje málo. „Tady například palčivě chybí ve světě populární program podpory regionálních gastronomických specialit, turistické lokality nemají kromě hradů a zámků návštěvníky čím oslovit,“ tvrdí Okamura. Pro zahraničního turistu, který zná pouze Prahu, je proto podle něj problém najít v turistické propagaci regionů nějaký jasný turistický tahák, zážitek, který jinde nemůže vidět nebo zažít. „Problémem zůstává také kvalita služeb, která výrazně pokulhává za kvalitou v zemích, jako je Rakousko, představující pro nás z hlediska cestovního ruchu přímou konkurenci,“ uvedl Okamura. Ani Praha však podle něj není žádnou výkladní skříní zahraničního turismu. I když z celkem 4 890 000 zahraničních turistů, kteří od letošního ledna do září přijeli do České republiky, navštívily 3 miliony Prahu, výrazně ubylo a ubývá návštěvníků z tradičně silných zemí jako Německo, Velká Británie nebo Itálie.

„Tito turisté se k nám nevracejí na opakované návštěvy a jsou nahrazováni návštěvníky třeba z Polska s výrazně nižší kupní silou,“ řekl Okamura. Hlavním specifikem českého cestovního ruchu však podle něj přesto zůstává takřka absolutní koncentrace zahraničních návštěvníků na hlavní město. „To nás řadí mezi rozvojové země. V žádné západní zemi totiž není cestovní ruch tak nerovnoměrně rozptýlen,“ řekl Okamura.

Jeho slova potvrzuje například i ředitelka Jihočeské centrály cestovního ruchu Pavla Konopová. „České regiony opravdu pokulhávají v nabídce ryze regionálních zajímavostí a služeb, což se musí změnit,“ řekla LN Konopová. Centrála například podle ní podporuje nedávnou iniciativu jihočeských pekařů, kteří chtějí společně vyhledávat staré jihočeské recepty a pochutiny z nich nabízet turistům. „Taková iniciativa je mnohem důležitější než nákladná účast na některých veletrzích nebo jiné nákladné akce,“ tvrdí Konopová. V současné době podle ní profitují z cestovního ruchu především ty lokality, které se nespokojí s tím, že v regionu stojí zámek či jiná památka, ale aktivně svou nabídku turistům rozšiřují a každý rok nabízejí něco navíc.

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor:

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...