Středa 22. května 2024, svátek má Emil
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Krize jak z učebnice: Češi málo kupují

Česko

Spotřebitelé se ani v únoru do nakupování příliš nehrnuli. Maloobchodní tržby klesly meziročně o 2,1 procenta.

Špatně se prodávaly například televize či počítače.

PRAHA Obchodníkům se ani v únoru příliš nedařilo - kromě těch, kteří prodávají své zboží přes internet. Vyplývá to z čísel Českého statistického úřadu o vývoji českého maloobchodu. Poprvé po šestnácti měsících poklesu šel nahoru alespoň prodej automobilů. Ovšem tady zapracovalo hlavně to, že autosalony musely s cenami výrazně dolů. „Na prodej působily příznivě ceny, které se ve srovnání s únorem 2009 snížily o 7,6 procenta,“ uvedli statistici.

Únorový pokles tržeb v maloobchodu byl o něco milosrdnější ve srovnání s lednem, kdy byly tržby v maloobchodě nižší meziročně o 4,7 procenta.

V druhém měsíci v roce propadal hlavně prodej nepotravinářského zboží a pohonných hmot a také počítačů a mobilů. Naopak vzrostly tržby za zboží prodávané pomocí internetu a zásilkových služeb: meziročně o 3,1 procenta. Mírný růst zaznamenaly i velké hypermarkety, a to o půl procenta.

„Meziměsíčně k velkému obratu v maloobchodu nedochází. Dalo by se říci, že se plazíme po dně,“ komentoval data analytik společnosti Atlantik FT Petr Sklenář. Výsledky podle něj nejsou žádným překvapením. Hlavně domácnosti totiž odkládají nákupy zboží dlouhodobé spotřeby, například elektroniky či počítačů. V ekonomické krizi je to podle Sklenáře „chování jak z učebnice ekonomie“.

Vyhlídek na zlepšení tak analytici příliš mnoho nevidí. „Maloobchodní tržby v únoru překvapily nižším než očekávaným poklesem. Po sezonním a kalendářním očištění však čísla tak příznivě nevypadají. Ze zveřejněných údajů se tak prozatím potvrzuje to, že se vyhlídky maloobchodníků zatím nijak nezlepšují,“ konstatoval analytik Komerční banky Miroslav Frayer.

Spotřebitelé se totiž nechtějí pouštět do větších nákupů. „Klesá objem vyplácených mezd, domácnosti jsou opatrné. Nemusí ani dojít k tomu, že zkušenost s nezaměstnaností má někdo v rodině, stačí pohled na sousedy,“ řekl Sklenář. Podle něj navíc maloobchodníci zažívají už půl roku to, co nikdy předtím. Lidé utrácejí i nominálně méně, mnoho obchodníků má tak problémy s tokem peněz. „Pro některé je to stahující se smyčka,“ řekl Sklenář.

Velikonoce byly stejné jako loni Zatímco únorové tržby maloobchodní řetězce nenadchly, začátek dubna v podobě Velikonoc proběhl podobně jako loni. Po Vánocích jsou přitom Velikonoce druhým nejsilnějším prodejním obdobím.

„O letošních Velikonocích jsme v prodejnách Albert zaznamenali více zákazníků, než tomu bylo v minulém roce. Zvýšila se také velikost průměrného nákupního košíku zboží, které u nás zákazníci nakoupili, i celkových tržeb,“ řekl agentuře ČTK mluvčí sítě supermarketů a hypermarketů Albert Libor Kytýr.

Na Velikonoce se prodalo přibližně 17 milionů vajec a 35 tisíc pomlázek,“ uvedla mluvčí obchodního řetězce Tesco Eva Karasová. Výrazně se podle ní zvýšil i prodej alkoholu, uzeného masa a surovin na pečení.

Obchodníci výrazně zlevnili velikonoční sortiment a předháněli se v akcích. Češi podle dřívějších analýz společnosti Incoma GfK totiž od loňského roku výrazně více využívají akčních nabídek a jsou více než dříve ochotní navštívit více obchodů a „vyzobat“ zlevněné akční zboží.

Graf

Chmurné vyhlídky Tržby maloobchodníků klesají již déle než rok

2009

II -8

III -0,7

IV -1,4

V -7,5

VI -4,9

VII -4,9

VIII -2,9

IX -7,3

X -4,7

XI -4,9

XII -1,9

2010

I -4,7

II -2,1

Zdroj: ČSÚ / RB

V únoru poprvé po šestnácti měsících vzrostl meziměsíčně prodej aut. Posílily i velké obchodní řetězce. Tržby rostou i online prodejcům. Lépe se prodávala obuv a oděvy. Výrazný pokles zaznamenali hobbymarkety a prodejci počítačů. Díky tuhé zimě spadly i tržby čerpacím stanicím na pohonné hmoty. Analytici odhadují, že tržby budou klesat ještě minimálně do konce letošního roku. Graf ukazuje meziroční vývoj tržeb v procentech v jednotlivých měsících.

Autor: