Přinejmenším pro obyvatele severozápadní části prstence okolo Prahy, ale i valnou většinu dovolenkářů, je projekt modernizace železnice z metropole do Kladna vyhlíženou akcí. Jejím benefitem bude pohodlné a rychlejší cestování z centra Prahy na letiště v Ruzyni, jež loni odbavilo na 15 milionů cestujících. Lidovky.cz zmapovaly, jak se projekt opravy stávající trati, zčásti i nově budované, za přibližně 50 miliard korun vyvíjí.
Z jedenácti úseků projektu – dříve známého jako rychlodráha – mezi největším městem v ČR a největším městem Středočeského kraje, už je jeden hotový, na třech se staví a zbytek je ve fázi projektové přípravy. Vyplývá to z informací, jež Lidovky.cz poskytla Správa železnic. Celkové zprovoznění trati se předpokládá v roce 2030, už o rok dříve mají vlaky vozit cestující na části z ní, a to v úseku mezi Kladnem a Veleslavínem.
1. Rekonstrukce Negrelliho viaduktu
Už skončila, práce probíhaly mezi lety 2017 až 2020. Původně mělo být hotovo o rok dříve, jenomže stav některých oblouků viaduktu se ukázal být horší, než se očekávalo. Oprava odstranila nevyhovující stav konstrukce, díky čemuž klesla hlučnost projíždějících vlaků. Nyní je na Negrelliho viaduktu zavedena traťová rychlost 60 km/h, což dle Správy železnic (SŽ) přispěje k „vyššímu počtu vypravovaných vlaků a větší plynulosti provozu“.
2. Stanice Praha Masarykovo nádraží
Bude výchozí stanicí tratě na letiště v Ruzyni. Na nejstarším nádraží v Praze – první vlak sem dorazil 20. srpna 1845 – se staví od počátku letoška, aktuálně se dělá archeologický průzkum. Část kolejí už je vytrhána a některé objekty v areálu nádraží strženy.