Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Lidé neplatili v kavárně, kde obsluhují postižení. Pomohlo až zveřejnění

Česko

  8:31
ZLÍN - Z kavárny Slunečnice, kde jsou zaměstnaní lidé s mentálním postižením, odcházeli někteří hosté bez placení. Proto se sdružení rozhodlo na odsouzeníhodné jednání upozornit na sociální síti. A zabralo to. Dlužníci se vrátili a útratu zaplatili. „Bylo to pro nás velké překvapení,“ říká zástupkyně ředitelky sdružení Sylvie Osičková.

Jedna ze zaměstnankyň chráněné kavárny Slunečnice ve Zlíně foto: Netradiční tréninková kavárna Slunečnice

„Je smutné, že se setkáváme s neodpustitelným chováním některých hostů, které nás vždy zamrzí a zamrazí. A to je odchod z kavárny bez zaplacení,“ napsalo v neděli vedení sdružení Slunečnice na svůj facebookový účet.

Organizace, která pomáhá mladým lidem s mentálním postižením se začleňováním do běžného života a s hledáním práce, provozuje ve Zlíně kavárnu, kde právě tito lidé obsluhují. Při sobotní akci pro rodiny s dětmi zůstaly na třech stolech nezaplacené účty. Zdaleka ne poprvé.

Nezaplacené účty se objevovaly pravidelně

„Stává se nám to pravidelně, zvláště když jsou velké akce a je plno. Nikdy jsme to příliš neřešili, tentokrát jsme to ale zveřejnili na internetu,“ vypráví zástupkyně ředitelky Slunečnice Sylvie Osičková. A ohlas to mělo velký. Především se ale vrátili do kavárny ti, kteří v sobotu nezaplatili. „Bylo to pro nás velké překvapení,“ přiznává Osičková.

ČTĚTE TAKÉ:

Rodina, která měla účet ve výši kolem 400 korun, přišla hned v pondělí s tím, že se mezi sebou špatně domluvili a mysleli, že účet zaplatil ten druhý. O den později přišli zaplatit i zbylí dva dlužníci a jako důvod řekli to samé. „Je to zvláštní, nevíme, jak to skutečně bylo,“ říká zástupkyně ředitelky s tím, že jim při následném zaplacení řekli, že přišli právě na základě oznámení na facebooku.

Nápady, jak neplatiče ohlídat

Podle Osičkové lidé s mentálním postižením obsluhují zahradu kavárny, ale nepracují s financemi. Trenéři, kteří je zaučují, jsou zase pouze za barem. Sdružení ale nemá kapacitu, aby trenéři ještě chodili kasírovat zákazníky mezi stoly. „Takže když někdo odejde, často to zjistíme až večer, kdy nám zbude účet,“ vypráví.

K TÉMATU:

O různých opatřeních vedení Slunečnice už dříve uvažovalo a po sobotním incidentu jim navíc lidé posílali své nápady, jak řešit problém s odcházením bez placení. Že se ale ukáže jako nejúčinnější upozorňovat na neplatiče přes sociální síť, nečekali. „Možná to bylo skutečně nejlepší řešení, třeba si každý sáhne do svědomí a lidé si budou dávat větší pozor,“ doufá Osičková a dodává, že si není jistá, jestli by se dlužníci vrátili, kdyby kolem toho nebyl takový rozruch.