Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Lidé šetří, volají přes internet

Česko

Mobilní operátoři investují do vyspělých technologií, zatímco lidé hledají cestu, jak za volání ušetřit

ANALÝZA

PRAHA Telekomunikační operátoři prožívají těžké časy. Tuší, že jejich zlatá éra je u konce, a zatím konkrétně nevědí, kterým směrem se mají vydat. Dnes už je posláním managementu ne rozšiřovat byznys, ale udržet zisky svých společností a nedopustit, aby se začaly propadat.

Zatímco v minulosti byl největší problém operátorů naučit co největší počet lidí používat mobilní telefony a s tím jejich byznys jenom rostl, dnes je vše jinak. Operátoři přiznávají, že na vyspělých trzích, mezi které patří i Česká republika, je více mobilních telefonů než obyvatel, kteří jsou schopni je obsluhovat. Zároveň musí kvůli nárokům na datové služby neustále investovat do stále modernějších technologií. A to velké peníze.

„Budování datových technologií a poskytování datových služeb je pro nás prioritou. Konsolidované investice dosáhly v roce 2010 výše 5,7 miliardy korun,“ říká Blanka Vokounová z Telefoniky O2. Právě Telefonica O2 nedávno vyhlásila své výsledky za rok 2010. V posledním čtvrtletí loňského roku dosáhla zisk 1,9 miliardy korun, očekávalo se ale zhruba 2,27 miliardy. Přesto uspěla. Vykázala zisky. Bližší prostudování ukáže, za zisky jsou kompenzované rozprodejem aktiv.

To je jedna cesta, jak se telekomunikační operátoři dokážou udržet v zisku. Šetří, prodávají, škrtají vše přebytečné. Druhou současnou možností je kromě svého hlavní byznysu – zprostředkování hlasových služeb – najít i alternativní projekty. Například zprostředkování televizního vysílání, pronájem informačních technologií s připojením na internet a další pokusy.

Tím se snaží vyvážit fakt, že lidé začali hledat cesty, jak na hlasových službách ušetřit. Nejčastěji se jim to daří používáním hlasových služeb přes internet. Už dnes existují desítky provozovatelů těchto služeb, nejznámějším je Skype, které na levném volání přes internet vydělávají miliardy dolarů.

Čtvrtý operátor?

Situaci mobilních operátorů v Čechách by pak mohla ještě zhoršit připravovaná aukce kmitočtů, uvolněných po přechodu z analogového na digitální televizní vysílání. Ta totiž nabízí prostor pro vstup nového operátora, který by znamenal jasné zvýšení konkurence na trhu. Z té by pak profitovali zejména zákazníci, kterým se současné málo konkurenční prostředí výrazně prodražuje.

„Ve srovnání se zahraničím jsou naši mobilní operátoři podstatně více ziskoví. Jejich marže jsou totiž mnohem vyšší než ve vyspělejším zahraničí. To znamená, že při stejných nákladech, jaké mají jejich zahraniční protějšky, dokážou za své služby inkasovat více peněz,“ říká Jiří Peterka, nezávislý konzultant a publicista, a dodává, že právě to může být atraktivní pro další hráče a motivovat je ke vstupu na náš mobilní trh.

S novým mobilním operátorem však ti ostatní moc nepočítají. „Existuje teoretická možnost, že se objeví další mobilní operátor. Ovšem prostor pro něj je velmi malý, trh je plně nasycen a existují vážné pochyby, že by jeho investice byla návratná,“ říká Jiří Janeček z T-Mobilu. S takovýmto tvrzením však nesouhlasí odborníci. Ti říkají, že právě díky připravované aukci, která bude zřejmě vypsána na podzim letošního roku, by nový operátor měl šanci uspět.

Aukce rozhodne o budoucnosti V aukci totiž budou prodány volné frekvence vhodné pro čtvrtou generaci mobilních sítí, které mají v budoucnu nabídnout několikanásobně rychlejší mobilní internet. Právě o tyto licence na provoz 4G sítě se pravděpodobně budou mobilní operátoři velmi zajímat a podle odhadů hodlají přijít s nabídkami ve výši miliard korun. Samotní operátoři potvrzují, že se aukce plánují zúčastnit. „Záleží ale na podmínkách, za jakých bude možné se o tyto frekvence ucházet,“ říká Miroslav Čepický z Vodafonu.

Právě na podmínkách aukce, které Český telekomunikační úřad stanoví, bude záležet i to, jestli případný nový operátor dostane prostor ke vstupu na český trh. „Stávající mobilní operátoři by si pochopitelně nejraději rozdělili tyto frekvence jen mezi sebou,“ popisuje Peterka a dodává, že pro české zákazníky by naopak byl atraktivnější vstup nějakého dalšího hráče. Veřejně se mluví například o GTS Czech, U:fonu a RedBull Mobile. Právě poslední zmiňovaný operátor nepopírá, že na český trh chce, prý to ale určitě nebude letos.

Kritéria aukce chce telekomunikační úřad v průběhu přípravy výběrového řízení veřejně diskutovat. Už teď je ovšem jasné, že případný nový operátor by nesměl mít hluboko do kapsy. Musel by přijít s výhodnější nabídkou nebo zajímavějším konceptem než stávající operátoři a musel by investovat několik miliard do vybudování vlastní infrastruktury.

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...