Podle majitele plavidla a jednatele firem Prague Cycle Boat a Prague Beer Bike Viktora Hübnera nemá pivní šlapací loď s alkoturismem nic společného. „Koncept pochází z USA a několik let funguje v New Yorku, Chicagu a dalších velkých městech. Loď se pohybuje na řece v místech území Prahy 1, kde nikoho rušit nemůže - po obou stranách řeky je rušná silnice a nejsou tam obytné budovy,“ míní.
Dodává zároveň, že by byl nerad, aby si lidé šlapací loď s pivními koly spojovali. „Věříme, že šlapací loď nikoho obtěžovat nebude.“
Na plavidlo se vejde desetičlenná ‚šlapací‘ posádka a kapitán, který jako velitel lodi alkohol požívat nesmí. „Plavidlo má celou dobu plavby pod kontrolou a ovládání je plně v jeho moci, pasažéři nemají na plavbu žádný vliv,“ vysvětluje Hübner.
O podmínkách užívání alkoholu se jedná
V tuto chvíli má „cycle boat“ technické osvědčení a je registrovaným rekreačním plavidlem s motorem, který může vyplout. Podle ředitelky Státní plavební správy Kláry Němcové se ale ještě řeší podmínky provozu, zejména pak podmínky požívání alkoholu.
„Jedná se o technických věcech - jestli osoby, které na plavidle budou, mají, nebo nemají vliv na jeho pohyb. Samozřejmě nadále zde platí to, co už bylo mnohokrát řečeno, tedy že vůdce plavidla nesmí požívat alkohol a člen posádky také ne,“ zní podle Němcové aktuální verdikt.
Centrum Prahy ‚okupují‘ koloběžkáři a pivní kola, městská policie se ale zaměří na cyklostezky |
Majitel Viktor Hübner nicméně sám uvedl, že loď již dva týdny funguje.„Provozování je v souladu s platnými nařízeními a zákony,“ kontruje s tím, že posádka lodi nemá při plavbě žádný vliv na její pohyb. A celá věc je tedy jen otázkou „vykomunikování“ s úřadem plavební správy.
Půl druhé hodiny trvající trasu lodi kolem Střeleckého ostrova, kterou avizují na webových stránkách, podle Hubnera pozměnili. Konkrétní ale být nechtěl. Ředitelka plavební správy se k trase prozatím nevyjádřila, nechce předjímat. „V tuto chvíli to není zcela vyřešené,“ upřesňuje.
‚Ne‘ velké lodní dopravě a pivním lodím, zní od města
Šlapací pivní loď zahájila provoz ve chvíli, kdy se fenomén pivních kol, které si oblíbili hlavně turisté, setkává s čím dál větším nesouhlasem Pražanů. Od srpna měl platit zákaz pojízdných barů v širším centru Prahy, nakonec se ale odsouvá kvůli námitce dodavatele piva, minipivovaru Gwern.
Zákaz ‚pivních kol‘ se v Praze zdrží, konečný verdikt se odložil kvůli námitce pivovaru |
Náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr je názoru, že pivní lodě na řeku nepatří. „Nevím, jaký mají přínos pro Pražany. Bohužel nerozhodujeme o tom, jestli na Vltavě budou, nebo ne, nemůžeme za město ovlivnit, kdo a jak bude po Vltavě jezdit. Velmi bych si ale přál, aby Vltava v Praze sloužila přívozům a dalším lodím městské hromadné dopravy, lodičkám, paddleboardům a dalším sportům, ne pivním lodím a velké lodní dopravě, kterou je teď řeka přetížená,“ myslí si.
Od prvního srpna dostaly právě paddleboardy zákaz od Státní plavební správy. Plavba na paddleboardu už není možná v úseku mezi komorou Praha-Štvanice a železničním mostem na Výtoni a to hlavně z důvodu křížení cesty s velkými plavidly i celkové bezpečnosti na Vltavě.