Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Mám přijmout novou cenu?

Česko

VÁŠ PROBLÉM

OTÁZKA ČTENÁŘE Můj MP3 přehrávač se tři měsíce před koncem záruky porouchal. Prodejce mi ho chtěl vyměnit za novější typ. Ale ten se mi nelíbil ani vzhledem, ani barvou, chtěl jsem zpět peníze. Dozvěděl jsem se, že na vrácení peněz nemám právo a že mi může být vrácena pouze cena nového přehrávače. Ta je ale o více než polovinu nižší, než kolik jsem zaplatil. Na co mám právo? A musím přijmout nový přehrávač?

ODPOVĚĎ IVANY PICKOVÉ Předpokládám, že prodávající vyhodnotil vadu přehrávače jako neodstranitelnou a v souladu se zákonem se rozhodl řešit ji výměnou. Jenže ustanovení občanského zákoníku (§ 622 odst. 2) jasně hovoří o tom, že pokud taková vada brání řádnému užívání věci, má kupující právo na výměnu věci nebo od smlouvy odstoupit.

Pokud by byla vaše reklamace vyřízena výměnou, máte nárok na identický výrobek nebo alespoň na výrobek shodných vlastností. Pokud výměna za takový není možná, ale i když se rozhodnete jinak, můžete od kupní smlouvy odstoupit, přičemž prodávající je povinen vrátit vám plnou kupní cenu bez ohledu na současnou cenu výrobku nebo na cenu výrobku, který vám místo původního nabízí.

Bohužel se s podobnými případy nebo s jejich variacemi setkáváme často. Nic takového nemá oporu v zákoně a volba je pouze na spotřebiteli.

O autorovi| Autorka je mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů ČR