Středa 22. května 2024, svátek má Emil
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Máme krátké dálnice, zlobí se čeští motoristé

Česko

Nově otevřené úseky jsou dobré, ale D1 mezi Prahou a Brnem je katastrofa, míní účastníci průzkumu.

PRAHA Češi jsou zásadně nespokojeni s délkou českých dálnic.

Podle průzkumu Ústředního automotoklubu (ÚAMK) označilo stávající dálniční síť za nedostatečnou 73 procent dotázaných motoristů, největší nespokojenost přitom panuje v jižních Čechách a Karlovarském kraji.

Podle kvality nejlépe Češi hodnotí nově otevřené úseky, naopak propadla dálnice D1 mezi Prahou a Brnem.

„Statisticky významné regionální rozdíly pravděpodobně souvisí s pokrytím jednotlivých krajů dálniční sítí,“ uvedl mluvčí ÚAMK Pavel Kuchálik.

Například Jihočeši si mohou nechat o napojení kraje na dálniční síť zatím jen zdát. Tuzemské dálnice a rychlostní silnice nyní měří zhruba 1100 kilometrů, k dokončení základní sítě je třeba dostavět dalších více než 800 kilometrů. Nejspokojenější jsou naopak obyvatelé krajů, kam stát poslal na dálnice nejvíce peněz.

Relativně spokojeni jsou Plzeňané, Středočeši a také obyvatelé Ostravska, kde se v poslední době otevírá nejvíce nových dálničních úseků.

Nové dálnice se těší také nejlepšímu hodnocení ze strany řidičů. Nejlepší jedničku nebo dvojku dostaly nové úseky dálnic D1 (Vyškov - Kroměříž a ostravská část), D11 (Poděbrady - Hradec Králové), D5 (Plzeň - státní hranice) a D8 (Ústí - státní hranice).

Lidem však zároveň vadí vysoká cena nových dálnic, výdaje státu na jejich výstavbu hodnotili tuzemští motoristé známkou čtyři.

Překvapením není špatné hodnocení dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. „Řidiči ji považují za nejvíc nebezpečnou a nejhůře průjezdnou, stěžují si také na její kvalitu a technický stav,“ uvedl mluvčí Pavel Kuchálik.

Motoristé zároveň vyjádřili naději, že situace na nejstarší české dálnici se zlepší po rekonstrukci D1, kterou zahájí Ředitelství silnic a dálnic příští rok.

Dopravní značení na dálnicích ocenili řidiči známkou jedna minus, na silnicích nižší úrovně dostalo značení tři minus. „Řidiči si stěžují na často zmatené, nepřehledné a nelogické navigační tabule mezi vesnicemi, které vedou ke zbytečnému bloudění,“ řekl Kuchálik.

Jihočeši si mohou nechat o napojení kraje na dálniční síť zatím jen zdát

Autor: