Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Město musí o hosty bojovat

Česko

Turistická katastrofa Prahy – Letos přijelo nejméně lidí od povodní v roce 2002

Praha zaspala dobu.

O zahraniční turisty se musí prát s ostrou konkurencí.

Návštěvníky z Česka dlouhodobě přehlíží.

PRAHA Hoteliéři, prodavači suvenýrů i správci památek hodnotí první měsíc prázdnin jako katastrofální. Za odlivem turistů z Prahy nestojí jen silná koruna, která město turistům zdražuje, ale také kvalita služeb, která cenám neodpovídá. Podle vedení města je především na obchodnících samých, jak turisty přilákají zpět.

„Praha zažívá logické efekty silné koruny. Pro návštěvníky města se stávají služby příliš drahé. Reakce jsou možné v zásadě dvě: Počkat, až se koruna v důsledku zásahů trhu či centrální banky zlevní. Nebo se zaměřit specifickými pobídkami či kampaněmi na bonitní cílové skupiny turistů doprovázené zkvalitněním služeb,“ řekl LN primátor Pavel Bém.

Obchodníci v Praze si za poslední roky zvykli zahálet. Přestože ceny v podnicích v centru města byly ve srovnání se zbytkem Česka až dvojnásobné, pro turisty zůstávaly přijatelné. Se změnou kurzu koruny vůči euru i dolaru se situace změnila. Praha je drahá a služby neodpovídají cenám. „První boom z devadesátých let je pryč a teprve nyní bude muset Praha obstát ve skutečné konkurenci s ostatními evropskými městy. Město pro to může zlepšit infrastrukturu a dobře pečovat o památky, z velké části je to ale na samotných obchodnících,“ domnívá se náměstkyně primátora Markéta Reedová.

Zatímco dříve k úspěchu stačilo mít restauraci na Staroměstském náměstí, dnes už sama lokalita majitele podniku nespasí. Ruku v ruce s ní musí jít kvalita. „Vysoký kurz nás opravdu znevýhodňuje, protože movitá klientela je velice citlivá na úroveň služeb – value for money – a to zatím Praha neposkytuje,“ přiznává radní Milan Richter, do jehož kompetence spadají památky a cestovní ruch. Praha by podle něj měla i nadále zůstat městem památek a kultury a neměnit své zaměření, pouze ho rozšířit.

„Jde tedy spíš o to, aby se turisté měli možnost seznámit i s dalšími pražskými zajímavostmi, aby odjížděli s pocitem, že ještě něco neviděli. Chystáme proto brožury, které představí Prahu z jiného úhlu – například pro cyklisty, pro děti, vydáván je i nový kulturní čtvrtletník v angličtině a němčině. Připravuje se nový portál, který bude zahrnovat přehled všech kulturních, sportovních i společenských akcí v Praze,“ řekl Richter.

Menší návštěvnost zahraničních hostů by mohlo restauratérům vynahradit snížení cen. Díky němu by se totiž mohli zahojit na českých turistech. Ti zatím do Prahy příliš nemíří. „Není to velká nadsázka, když řeknu, že Prahu znají španělští a italští gymnazisté lépe než moravští. Město se dlouhodobě orientuje na cizince, což je velké riziko, jak se ukázalo právě na posilující koruně,“ řekl analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek. Podle něj jsou devět z deseti hostů v pražských hotelích cizinci a jediný Čech obvykle není turistou, ale člověkem na služební cestě. Beránek však na rozdíl od jiných odborníků není v odhadu návštěvnosti metropole tolik skeptický.

„Vidím to letos na meziroční pokles v řádu procent, nikoliv desítek procent. Turisté tady jsou, jen méně utrácí. Je to také tím, že se změnil styl cestování. Když přijede holandská rodina na eurovíkend, nestráví tři hodiny v restauraci, ale chce raději vidět co nejvíce z města,“ tvrdí analytik.

***

V Praze není blaze, ale draze

Silná koruna způsobila, že Praha je pro turisty drahá. Cestovní ruch skomírá. „Z našeho průzkumu vyplývá, že při meziročním srovnání tržeb hotelů, obchodů a cestovních agenur v červenci 2008 poklesly tržby v průměru o 30 %,“ tvrdí mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. Ceny v Praze se podle Okamury dostaly na úrověň Barcelony. Nenabízí však shodně kvalitní služby.

Graf

Počet červencových

zahraničních hostů v Praze

2002

250 293

2004

372 941

2005

381 649

2006

376 697

2007

381 164

2008

Odhad Asociace českých

cestovních kanceláří a agentur

Autor:

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...