PRAHA Legenda filmové hudby Ennio Morricone se považuje především za skladatele, až poté za dirigenta. Se svými pohledy na hudbu se svěřil během svého současného pobytu v Česku.
Morricone od soboty natáčí v hostivařských studiích s Českým národním symfonickým orchestrem (ČNSO) hudbu pro dvoudílný italský televizní film Jako delfín od režiséra Stefana Realiho.
Během své kariéry již vytvořil hudbu k více než čtyřem stovkám televizních seriálů a filmů, z nichž jsou patrně nejznámější westerny. Je nositelem několika cen Grammy a Zlatých glóbů, pětkrát byl nominován na Oscara, kterého nakonec získal za celoživotní dílo. Kromě komponování se často objevuje i za dirigentským pultem.
„Nejdůležitější pro mne vždy byla metoda, přesnost a samozřejmě láska, tím jsem se vždy řídil,“ uvedl v rozhovoru pro ČTK dvaaosmdesátiletý italský skladatel. Jeho tvorba vychází podle něj z jeho specifické techniky, hudebního nadání i vlastní fantazie. „Všechno záleží na tom, v jakém stylu je film připraven, a koneckonců i na režisérovi. Hudba musí sledovat průběh a styl filmu,“ poznamenal Morricone.
Ačkoli patří k hudebním nestorům, i on vnímá vzrůstající oblibu elektronické hudby. Zaujme jej prý ale jen tehdy, pokud je „kulturní a v souladu se skládáním hudby“. „V dnešní době není snadné používat tuto hudbu ve filmu. Lidé očekávají to, co již znají. Je to jiná řeč a jiný způsob vyjádření,“ tvrdí.
Nejvíce se proslavil spoluprací s režisérem a krajanem Sergiem Leonem. Morriconeho hudba k jeho westernu Tenkrát na Západě, známém nejen svými tklivými tóny harmoniky, byla přitom k dispozici již předem. Morricone s Leonem spolupracoval na celé řadě filmů, známou se stala rovněž trilogie Pro hrst dolarů (1964), Pro pár dolarů navíc (1965) a Hodný, zlý a ošklivý (1966).