* LN Financování některých staveb chce ministr Bárta řešit prostřednictvím PPP projektů. Soukromé firmy by dálnice postavily, provozovaly a vybíraly samy peníze od řidičů. Myslíte si, že se na takový projekt najdou zájemci?
V tomto provedení projekt nikdy fungovat nemůže. Záměr nenajde zájemce, nejde o PPP, není odsouhlasen ani vládou. Bohužel patří k okamžitým nápadům, podobně jako zastavení staveb, neplacení faktur nebo přesuny financí. Budování infrastruktury je dlouhodobý proces s časově náročnou přípravou a pro tyto improvizace prostě není vhodný.
* LN Ministr chce vzít zhruba devět miliard z rozpočtu na železniční stavby, na které přispěje Brusel, a nalít je do silnic. Poměr peněz na železnice a silnice by se tak dostal zhruba půl na půl. Je to podle vás spravedlivé?
Přelévání peněz, kterých je v tuto chvíli katastrofálně málo, věc opět neřeší. Silniční síť je přetížena. Železniční síť je nutno vzhledem k poloze státu dobudovat rovněž. Ať už zanedbáme výstavbu dálnic či železnic, pro naše hospodářství je obojí špatně. I naše republika se dá objet.
* LN U silnic nejsou škrty až tak velké, řada staveb se začne stavět v úsporných verzích. Některé stavby budou realizovány pouze okolo obcí a měst jako obchvaty. Není to lepší než nic?
Opět jde o nanicovaté, improvizované řešení z jedné dílny. Vždyť to nestavíme pro jedno volební období. Dosavadní rozsah budování infrastruktury vychází z reálných podkladů a strategických potřeb ekonomiky. Čím jsou podloženy nápady, na které se ptáte? Věřím, že ostatní koaliční strany budou mít k budoucnosti odpovědnější přístup.
* LN Letos už se zastavovat nebude, ale v příštím roce k tomu nejspíš už dojde. Je logické, že některé stavby se musí zastavit, protože ministr prostě musí někde ušetřit.
Ale je to ta nejhorší cesta. Podívejte se, jak se dnes v Evropě přistupuje k protikrizovým opatřením. Jak Sarkozy, tak Merkelová nesáhli na investice do dopravní infrastruktury, ale naopak je akcelerují. Takže jakékoli zastavování investic je cesta špatným směrem. Pan ministr Kalousek a vláda svoji rozpočtovou odpovědnost koncentrovali pouze na škrty a ne na prorůstové kroky, které by ekonomiku nastartovaly. Jakékoli škrty v dopravní infrastruktuře budou znamenat 0,6 až 0,8procentní minus pro HDP.
* LN A Kalousek nařídil Bártovi, aby škrtal zrovna v investicích?
Nedávno jsem s ním mluvil a prý nenařídil ministerstvům, kde mají škrtat. Dal jim pokyny, kolik mají v procentech ušetřit, ať si to každý vyřeší sám. Nikomu neříkal, aby omezoval investice.
* LN Proč Německo nebo Francie mají peníze na investice, a my ne?
Peníze z Operačního programu doprava se u nás používaly na to, na co nebyly určené. Měly se použít na urychlení dobudování dopravní infrastruktury v Česku. Místo toho se v posledních letech jako základní zdroj financování používaly národní zdroje. V situaci, kdy ekonomika byla na vzestupu, se finanční přebytky místo toho, aby byly použity na investice, obětovaly spotřebě.
* LN To teď ministr Bárta připustil a chce to řešit vypracováním dopravní superkoncepce.
To plánovali všichni. Zásadní je, aby po roce 2020 byla infrastruktura víceméně ucelená a byla jasným převisovým zdrojem převažujícím nad spotřebou.