Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Na metro se čekalo desítky let

Česko

  10:42
PRAHA - Metro má narozeniny. Od první jízdy v květnu 1974 uplynulo včera třicet tři let. První úvahy o podzemní dráze však pocházejí už z konce devatenáctého století.

Poddolovaná měla být Praha už ve 30.letech. Stanice metra Muzeum (dobový kresba). foto: Viktor ChladReprofoto

Vést metro z Dejvic na Vinohrady, ze Smíchova do Vysočan či z Holešovic k Národnímu muzeu je myšlenka stará více než osmdesát let. Současné linkové vedení podzemní dráhy totiž prakticky kopíruje plány inženýra Vladimíra Lista a Bohumila Belady z roku 1926. Generální projekt sítě podzemních drah, jak dvojice svůj výtvor nazvala, jako by současnému plánu metra z oka vypadl.

Nákladem nepatrným zříditi dráhy podzemní

První úvahy o pražské podzemní dráze jsou však ještě mnohem starší. Pocházejí z roku 1898, kdy byly v Praze naprostou novinkou i tramvaje. V tomto roce vyzývá ke zbudování podzemní dráhy pražskou městskou radu majitel vyhlášeného železářství Vladislav Rott. Ve svém dopise vedení města doporučuje „nákladem nepatrným zříditi dráhy podzemní.“ „První a nejpřínosnější trať by byla Karlín–Petrská čtvrť–Rudolfinum a Křižovnický pivovar, kde by se spojila s tratí z Malé Strany na Vinohrady,“ popsal tehdy ideální trať metra Rott. Nijak si ale nelámal hlavu s technickým řešením stavby ani s vozovým parkem.
 
Tím se poprvé zabývá ve své studii v roce 1912 Bohuslav Vondráček, který navrhuje, aby se městským podzemím proháněly běžné tramvajové vozy, které by odebíraly proud z postranní kolejnice. První podrobnější představu o vozech pražského metra má ale až dvojice architektů List a Belada. Ti navrhli v roce 1926 patnáctimetrové vozy pro 140 cestujících, které měly mít na levém boku pneumaticky ovládané dveře.
 
Nejrozpracovanější představu o nových vozech metra měl podnik Ringhoffer-Tatra v roce 1940. Tehdy vznikla z prken a trámků kompletní maketa vozu se všemi lavicemi pro cestující. Na první pohled velmi podobná sovětským vozům z šedesátých let.

Ze čtyřicátých let pochází i první návrhy stanic metra s kachlíkovými obklady. Všechny stanice si byly velmi podobné. Návštěvníci si je mohou prohlédnout na dobových kresbách vystavených v Muzeu městské hromadné dopravy ve vozovně Střešovice. Spatří tu například interiéry stanic Radnice, Ječná a Můstek.

Pod zemí jen tam, kde je to nutné

Všechny prvorepublikové plány metra počítaly s tím, že budou tunely hloubené, tedy kopané přímo z povrchu stejně, jak tomu bylo o čtyřicet let později při budování současné trasy C. Vozy měly zmizet pod zemí jen tam, kde nebylo zbytí. V projektech a na kresbách tak metro zajíždí pod zem například na Můstku, v Kaprově ulici nebo u Čechova mostu.
 
Podzemní úseky měly být velmi mělké, což mělo usnadnit vstup cestujícím do stanic. To byl však i kámen úrazu. „Mělkým tunelům pod centrem by totiž bývaly vadily hluboké staroměstské sklepy,“ popisuje hlavní příčinu neúspěchu předválečných projektů průvodce expozicemi muzea městské hromadné dopravy v hlavním městě.

Autor:

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...