Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Nejvíce napěchované je metro B

Česko

  9:18
PRAHA - Velkým problémem pražské hromadné dopravy je přeplněnost linek. Kromě metra B se nejvíce lidí tísní v autobusech spojujících jižní a severní okraje metropole.
Metro.

Metro. foto: Stanislav Honzík Lidové noviny

Lidé nalepení na skla dveří autobusů, tramvají nebo vozů metra. To je tradiční situace v některých pražských spojích. Ačkoliv dopravní podnik ví, kterých linek se problém přeplněnosti týká, řešení zdá se není v dohledu.

Na to, že například na trase B přijíždějí do centra přeplněné soupravy, upozorňují vedení dopravního podniku opakované přepravní průzkumy dopravního podniku a Ropidu. Z nich jednoznačně vyplývá: hlava na hlavě bývá na „béčku“, v autobusech číslo 177 a 136 a v tramvajích na lince 25.

U metra B je jeho přetíženost jednoznačně připisována dlouhým intervalům. Dopravní podnik sice zvolna přikupuje nové přestavěné vozy, ale do intervalů se jejich nákup zatím nijak nepromítl. Je jich jednoduše málo a starým vozům, nedovoluje technický stav jezdit celý den bez pauzy.

Jejich povinná kontrola je stanovena na každých osm hodin. „Přeplněnost vozů na trase B je skutečný problém. Situace by se měla výrazně proměnit v druhé polovině roku, kdy bude na lince B už polovina vozů moderních,“ řekl k zásadnímu nedostatku trasy B generální ředitel dopravního podniku Tomáš Jílek.

Tramvaje mají podle společnosti Ropid, která městskou hromadnou dopravu organizuje, největší problém v centru města, kde je často zdržuje hustá automobilová doprava. „Tramvaj se tu zpozdí a následně ji další dojíždí. Vytvoří jakýsi konvoj a na další spoje musejí cestující čekat déle. Ty se pak přeplňují,“ vysvětlil problémy tramvajové dopravy vedoucí odboru přepravních průzkumů Ropidu Richard Baxa.

Podle něj je právě z těchto důvodů přeplněná především jednovozová linka 6 v úseku mezi stanicí I. P. Pavlova a Karlovým náměstím. Jakákoliv náprava je ale podle dopravního podniku velmi drahá. Situace beznadějně přeplněné linky 25 se přidáním druhého vozu v pracovní dny zlepšila, dopravní podnik to ale stojí deset milionů korun ročně, tvrdí Jílek.

V některých úsecích však dalšímu posilování spojů brání kritická dopravní zatíženost v centru města. Například Vodičkovou ulicí projede tramvaj každých 40 vteřin.

Mezi autobusy vedou v přeplněnosti linky 177 a 136. Podle Ropidu za to může extrémní délka obou tras. Číslo 177 jede z Bohnic na severu až na Chodov na jihu, linka 136 z Ďáblic na Jižní město. Oba autobusy přitom projíždějí několik frekventovaných křižovatek, na kterých nabírají několikaminutová zpoždění.

„Je to hrozné. Autobus 177 nejezdí vůbec podle jízdního řádu. Nedá se na něj spolehnout,“ komentují nedostatky jedné z nejdelších linek v Praze obyvatelé sídliště Košík, kteří jsou na ní závislí. Pouť „stosedmdesátsedmičky“ z Chodova do Bohnic trvá hodinu a dvanáct minut. Obdobně jako tramvaje v centru se pak autobusy na této trase vzájemně dohánějí. Spoje, které je následují, přijedou po dlouhé pauze a čeká na ně tolik lidí, že vyjíždějí opět přeplněné.

„Řešením by bylo tyto linky rozdělit do několika kratších, ale je tu problém, kde je ukončit. Mělo by to být vždy v nějakém dopravním uzlu, a to vždy nejde,“ vidí problémy Baxa z Ropidu.

Autoři: