Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Na prach dohlédnou i strážníci

Česko

Špíny v ulicích neubylo, i když ocelárna omezila provoz. Odborníci stále hledají řešení

OSTRAVA Ulice v Ostravě se budou čistit dvakrát týdně. Mělo by to pomoci ke zlepšení ovzduší ve městě.

Včera to na konferenci o čistotě ostravského ovzduší prohlásil náměstek ostravského primátora Dalibor Madej. Potvrdil tak jeden ze závěrů studie, která měla na jednání premiéru: že za špínu v ostravském ovzduší už nemohou jen velké podniky, jak to dosud znělo.

Sanjay Sammadar ze společnosti ArcelorMittal například poukazuje na to, že produkce firmy byla v lednu kvůli světové ekonomické situaci prakticky o dvě třetiny nižší než před rokem. Přesto množství naměřených imisí v sousední čtvrti Radvanicích a Bartovicích bylo letos vyšší než právě v roce 2008. „To jasně ukazuje, že ArcelorMittal není jediným znečišťovatelem ovzduší v této oblasti, jak je zvykem říkat,“ argumentuje nejvyšší šéf ocelářů.

Každá část Ostravy je jiná, ale všechny jsou špinavé Podle expertů Zdravotního ústavu, kteří připravovali studii, jsou nejhoršími znečišťovateli na Ostravsku kromě tradičních velkých firem také lokální topeniště a doprava. Kdo je z nich přitom největším původcem prachu a špíny, to prý v podstatě nelze říci. „Záleží podle dané lokality,“ tvrdí jeden z expertů Jiří Bílek. Jiná je převaha původců znečištění v Radvanicích a Bartovicích v sousedství ocelárny ArcelorMittal a jiná například v Porubě, kde žádné průmyslové závody nejsou.

Právě častější úklid by ale mohl podle odborníků městu pomoci. Zbaví Ostravu prachu v ulicích. „Měli bychom začít co nejdříve. Je po zimě a město očistu nutně potřebuje,“ dodal náměstek Madej.

Společnost Ostravské komunikace vyčíslila, že takové intenzivní čištění přijde město na dalších dvacet milionů korun oproti částce, kterou už teď za úklid ulic platí. „Nyní jednáme s krajským úřadem, jak se o tuto částku podělíme,“ konstatoval politik.

Strážníci se budou častěji ptát, co lidé přikládají do ohně Intenzivní čištění ulic není jediným opatřením, které má podle ostravských radních pomoci v úsilí o čistější město. Strážníky budou jejich šéfové tlačit, aby lépe hlídali, kdo a čím v Ostravě topí.

K čistotě místního ovzduší má také pomoci speciální nafta pro autobusy ostravského dopravního podniku. Její spalování snižuje emise až o padesát procent. Pokud to schválí zastupitelé, první autobusy na čistější pohon by tak měly do ostravských ulic vyjet nejpozději v létě.

Město rovněž zakoupilo nový čisticí vůz, který zpracovává i polétavý prach označovaný PM10. Právě tento prach je v Ostravě velkým problémem. Obdobný čisticí vůz letos zakoupila pro obvod Slezská Ostrava i ocelárna ArcelorMittal, která patří na Ostravsku k největším původcům prachu. Úklidu se věnují i sami oceláři. „Loni jsme zvýšili četnost úklidu v našem areálu a podařilo se nám tak sebrat 1800 tun prachu. To je o tisíc tun více než v roce 2007. Tento prach by jinak byl rozfoukán do okolí,“ prohlašuje generální ředitel firmy Sammadar.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...