Středa 22. května 2024, svátek má Emil

Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

• schránka
  • Přihlásit Můj účet

Nabírá lidská evoluce na tempu?

Česko

Nová studie týmu vedeného paleoantropologem Henrym Harpendingem z University of Utah v Salt Lake City zveřejněná ve vědeckém časopise Proceedings of the National Academy of Sciences dokazuje, že se v posledních 40 tisíciletích tempo změn v lidské dědičné informaci neustále zrychluje. Za uplynulých 5000 let narostlo stokrát.

Harpendingův tým pátral v lidské dědičné informaci po variantách genů, které by mohly mít na svědomí zvýšenou náchylnost k různým chorobám. Vědci se soustředili přednostně na ta místa dědičné informace, kde se jednotliví lidé liší v jediném písmeni genetického kódu. Prověřili tak DNA 270 lidí z Afriky, Evropy a Asie. S velkým překvapením přitom zjistili, že zhruba 1800 lidských genů prošlo celkem nedávno velmi rychle řadou změn. Urychlený vývoj postihl asi sedm procent všech lidských genů.

Závěr Harpendingovy studie je překvapivý. I když lidé cestují po celém světě a neustále se mísí, lidstvo se přesto nemění na geneticky jednolitou univerzální rasu. Naopak, lidé žijící v různých oblastech se od sebe po genetické stránce stále více vzdalují.