Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Nádraží má první zelenou

Česko

  10:13
BRNO - Sporný přesun brněnského železničního nádraží dostal první oficiální povolení. Stavební úřad Brno-střed vydal po roce územní rozhodnutí, kterým souhlasí s navrhovanou přestavbou železničního uzlu s nádražím v odsunuté poloze.

Vlaky. foto: Alžběta Jungrová, Lidové noviny

Rozhodl tím za všechny stavební úřady v Brně i v okolních obcích, jejichž území se má stavba za dvacet miliard dotknout.

S většinou z více než tisíce připomínek, které na radnici dorazily, se referenti vypořádali jednoduše a zamítli je jako neodůvodněné. „Vyhověno bylo asi deseti procentům připomínek,“ potvrdil Roman Burián z kanceláře tajemníka městské části Brno-střed.

Aktivisté už reagovali po svém. „Jsme odhodláni se odvolat. Rozhodnutí ještě studujeme, ale s některými jeho částmi nesouhlasíme,“ sdělil LN Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země. Termín pro odvolání vyprší 30. prosince.

Radnice chce nechat územní řízení dokončit
Samotný dokument sice úředníci zveřejnili v poslední listopadový den, jen málokdo ho však stihl prostudovat do detailu. Má totiž přesně 207 hustě popsaných stran. Nepročetl ho ještě ani městský radní Martin Ander, který dostal přestavbu železnice v Brně na starosti: „Mám ho na stole, nicméně nadále platí, že město nechá celé řízení proběhnout do konce, územní rozhodnutí nás k ničemu nezavazuje. Na jaře má být hotova srovnávací studie s polohou nádraží v centru.“

Dokument počítá s odsunutou polohou nádraží přibližně u dnešního nákladního terminálu u Zvonařky. Tu prosazovalo předchozí vedení radnice a stále ji vzdor novému složení vedení města zastává i většina stran v současném zastupitelstvu. To, že se postoj radnice zatím nijak nemění, potvrdil včera večer LN i primátor Roman Onderka.

„Situace pro nás zůstává stejná a uděláme všechny kroky tak, jak jsme již avizovali,“ řekl primátor. Nadále město počítá s analýzou, která porovná výhodnost obou možných poloh, a to i s ohledem na případné riziko ztráty dotace z fondů EU. Nastupující vedení magistrátu míní, že by bylo špatné, kdyby město o tyto peníze přišlo.

Nejvíce zamítnutých připomínek se týkalo samotné stavby, ale i nevyjasněných majetkových vztahů či dopadů na kvalitu bydlení. Lidé je podle úředníků mají uplatnit až při dalším řízení, které má povolovat jednotlivé stavby.

Územní rozhodnutí nezamítlo jen stovky připomínek obyvatel, ale také institucí. Neuspěl například dopravní podnik, který žádal prostor před novým nádražím doplnit tak, aby počítal se zastávkami pro autobusy, případně pro náhradní dopravu. Dále chtěl, aby před novou budovu směly kromě městské hromadné dopravy pouze taxíky.
Pracovníci stavebního úřadu konstatovali, že vzhledem k souhlasu orgánů státní správy hájících zájmy v oblasti dopravy nelze nutit autory návrhu, aby to do něho doplnili. „Vyjádření jsme ještě nedostali, takže ani nemohu říci, jak budeme dále postupovat,“ řekla LN mluvčí podniku Hana Pohanová.

Aktivisté: Rozhodnutí navrhneme do knihy rekordů
Jednu jistotu má ale už nyní nové územní rozhodnutí zajištěnu. Aktivisté tvrdí, že s 207 stranami je pravděpodobně nejrozsáhlejším dokumentem svého druhu. „Pokud by na úřední desce visely všechny listy ve čtyřech řadách pod sebou, musela by ta deska podle nás být široká více než deset metrů,“ dodal pro LN aktivista Patrik. Jako takové ho pravděpodobně navrhnou do české knihy rekordů.

Autoři: