Sobota 18. května 2024, svátek má Nataša
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Nám testování pomáhá

Česko

Ve Spojených státech leží zodpovědnost za vzdělávání na jednotlivých státech. Já jsem nejvíce obeznámen se vzdělávacím systémem v Ohiu.

Ohio má seznam standardů pro všechny předměty na všech úrovních. Standardy obsahují výčet témat a dovedností, která musí studenti na jednotlivých úrovních zvládnout. Učitelé zpravidla zařazují do výuky rovněž učivo, které překračuje rámec standardů, ale standardy vymezují znalosti, které by měly zahrnout všechny školy.

Standardy umožňují testování takto specificky definovaných poznatků na všech úrovních vzdělávání. Testy mají zpravidla formu otázek s výběrem odpovědi. To bohužel vede velmi často k tomu, že se výuka zaměřuje na to, aby studenti prošli testem, místo aby směřovala ke komplexnímu zvládnutí učiva a porozumění, neboť testy s výběrem odpovědi neumožňují hodnotit mnohé aspekty vzdělávání.

Školy s problémy se zlepšily Česká republika se podle mého názoru vydává stejnou cestou, jakou Ohio nastoupilo před 15 lety. Vláda se snaží standardizovat maturitní zkoušku. Maturitní zkoušku skládají studenti na konci středoškolského studia. V Ohiu jsou studenti testováni naposledy v 16 letech. Ve vyšších ročnících není možno testovat všeobecné vědomosti, neboť někteří studenti navštěvují odborné školy. I když i na těchto školách se žáci stále učí všeobecně vzdělávací předměty, kurikulum těchto předmětů je v odborných školách odlišné než na běžných všeobecně vzdělávacích školách.

Standardizované testování, které studenti absolvují v 16 letech, nemá za úkol rozlišit mezi studenty a poskytnout podklady pro přijímání k vysokoškolskému studiu. Test je koncipován tak, aby ověřil, zda studenti splňují minimální požadavky. Ve vyšších ročnících pak žáci mohou skládat standardizované testy SAT a ACT (testy studijních dovedností), které jsou využívány univerzitami jako podklad k přijímání k vysokoškolskému studiu.

I když má testování řadu úskalí, podařilo se s jeho pomocí zlepšit vzdělávací výsledky škol, které mají problémy. Škol, které dosahovaly dobrých výsledků, se testování nikterak nedotklo a nemusely mu svoji práci přizpůsobovat.

Standardy používané ve státě Ohio poskytují výčet specifických dovedností, které mají žáci zvládnout, ale neříkají nic o tom, jak mají být jednotlivé okruhy vyučovány a do jaké hloubky. Slouží jako vodítko pro učitele a ukazují jim, jaké dovednosti budou jejich studenti potřebovat.

O autorovi| BROCK DISHOP, Autor je učitel, působí na gymnáziu Olomouc-Hejčín.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!