Změnil se samotný princip hodnocení. Hvězdičkami již nebyly oceňovány jednotlivé kategorie nárazových testů, ale jen celkový výsledek vozu ve čtyřech hodnocených disciplínách: ochrana dospělých (polovina výsledného hodnocení), dětí (20 % z hodnocení), chodců (20 % z hodnocení) a standardní výbava bezpečnostními systémy (zbývajících 10 % výsledného hodnocení). Maximální počet pěti hvězdiček si ovšem i loni odvážela většina testovaných automobilů.
Zpřísnily všechny kategorie Aktuální zpřísnění se okamžitě projevilo na výsledcích testů. Jediným vozem z poslední zkoumané pětice, který získal plný počet pěti hvězdiček, se stala nová velkoprostorová Toyota Verso. Další tři automobily, Kia Venga, Nissan Cube a Seat Exeo, získaly po čtyřech hvězdách a z malé dodávky odvozený Citroën Nemo si kvůli slabé výbavě asistenčními systémy odnesl jen tři.
Stejně mizerně původně dopadla také v moravských Nošovicích vyráběná velkoprostorová Kia Venga, po vynikajících výsledcích předchozích modelů největší překvapení tohoto kola. Komisaři totiž zjistili, že se při čelním nárazu ve Venze nařízl bezpečnostní pás řidiče o kolejnici sloužící k posunu jeho sedadla.
Mít pouze tříhvězdičkovou novinku by ale byla ostuda, a tak automobilka rychle vybavila nově vyráběná auta polypropylenovým rukávem pásu, který této nepříjemnosti zabrání. Ten bude namontován i do již asi 2100 vyrobených vozů. Kia Venga tak nakonec získala čtyři hvězdičky. Auta bezpečná i pro chodce K takřka plošnému snížení počtu hvězd stačilo posunutí limitů jednotlivých kategorií, ze kterých se vypočítává celkový výsledek. Získání všech pěti hvězd je nyní podmíněno splněním 80 % hodnocených parametrů za ochranu dospělé posádky místo dřívějších 75 %; o pět procent, na 75, se zvýšil také limit ochrany dětských pasažérů.
Nejvíce byly zpřísněny nároky na ocenění ochrany chodců, tedy disciplíně, ve které spousta jinak vynikajících automobilů pohořela. K udělení pěti hvězdiček nyní komisaři Euro NCAP již vyžadují splnění 40%svých požadavků místo dřívějších pětadvaceti.
Vypadá to, že nárazové testy společnosti Euro NCAP získaly část své ztracené vypovídající hodnoty. A případ Kii Venga slibuje, že z nových výsledků budou profitovat i řidiči, spolujezdci a konečně i chodci.