|
Podle kontrolorů přitom k těmto „závažným nedostatkům“, za jaké je označili, nepodnikla Národní galerie žádné protiopatření, přestože o zmizení několika předmětů věděla několik let.
V prvním obsáhlém vyjádření po skandálu nyní galerie upozorňuje, že zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu pojednává o třech odlišných případech. Navíc se brání tím, že v některých z nich díla nezmizela, jen byla špatně uložena.
Podívejte se, co všechno zmizelo z Národní galerie: Lada, Kupka, Zrzavý |
„Při objemu sbírkových předmětů ve správě Národní galerie představuje 31 nedohledaných kreseb 0,0476 procent z celkového počtu 65 166 předmětů podsbírky kresby a 978 grafik představuje 0,394 procent z celkového počtu 248 083 sbírkových předmětů podsbírka grafiky,“ vyjmenovává mluvčí instituce Tereza Ježková.
Vysoké číslo u nedohledaných grafik vysvětluje tím, že mezi nimi byla vázaná alba, v nichž měl každý list své inventární číslo. „Pracovníci sbírky grafiky a kresby vycházeli z předpokladu, že díla s největší pravděpodobností nebyla ztracena, ale že došlo k chybě při jejich ukládání, případně k administrativní chybě v evidenci. Z tohoto důvodu nebylo podáno oznámení na policii,“ dodává.
|
Tento argument galerie se prý potvrdil, neboť několik sbírkových předmětů už pracovníci galerie dohledali. Z třiceti kreseb objevila Národní galerie dvě - Portrét ženy od Carla Schwalbacha a kresbu Ludwiga Bacha s názvem Ovce a kozy. A k tomu ještě objevili dvanáct chybějících grafik. „Ve všech případech se jednalo o chybu v evidenci nebo o chybné uložení díla,“ tvrdí mluvčí.
Deset let k trestnímu oznámení
Podle zprávy kontrolorů ale galerii chybí i opravdu cenné kousky, přestože je těžké jejich hodnotu konkrétně vyčíslit. K nedohledání je například kresba Zeyerova zahrada od Jana Zrzavého. Tu galerie v roce 1999 zapůjčila na výstavu do Van Gogh Musea v Amsterdamu, zpátky do Prahy se ale s transportem ostatních děl nevrátila. Podle dokumentů ji ale galerie od přepravní společnosti převzala.
„Národní galerie podala trestní oznámení až v průběhu kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu, tedy minimálně 13 let od ztráty kresby,“ vyčetli kontroloři ve svém nálezu.
Národní galerie ale pro to, proč podala trestní oznámení až po více než deseti letech, nabízí jiné vysvětlení. „Nenalezená barevná pastelová kresba byla rámovaná a pracovníci tudíž předpokládali, že mohla být omylem uložena do depozitáře obrazů. Přes opakované dohledávání kresby během dílčích inventarizací nebylo dílo nalezeno a z tohoto důvodu bylo koncem roku 2014 podáno trestní oznámení na neznámého pachatele,“ tvrdí Ježková.
Zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu
|
V neposlední řadě Národní galerie také rozporuje tvrzení kontrolního úřadu, že po povodních v roce 2002 neprovedli pracovníci inventuru, aby zjistili škody. Jenže podle Ježkové začala mimořádná inventarizace na zámku Zbraslav bezprostředně po opadnutí povodňové aktivity.
„Vzhledem ke krizové situaci však nedošlo k administrativnímu vypořádání výsledků a situace byla následně průběžně řešena s novým uložením sbírek do depozitáře v Lobkovicích u Neratovic,“ vysvětluje mluvčí.
Z centrální evidence sbírek prý galerie kvůli povodni vyřadila 17 plastických děl ze Sbírky umění 19. století. „Tento krok však z důvodu personální změny nenastal v případě Sbírky moderního a současného umění. Návrh na vyřazení dalších 35 sbírkových předmětů zničených při povodni z sbírkové evidence vznikl a byl podán na ministerstvo kultury až v roce 2015,“ dodává Ježková.
Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu
|