Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Česko

„Řadí se jako ve starším mercedesu.“ Vyzkoušeli jsme, jak se řídí obrněnec, kterým by mohli jezdit čeští vojáci

Redaktor serveru Lidovky.cz Martin Shabu v kokpitu bojového vozidla CV 90. foto: Martin Shabu

Reportáž
Unikátní příležitost vyzkoušet si švédské pásové bojové vozidlo pěchoty CV 90, se kterým by mohli v budoucnu jezdit i čeští vojáci. Redaktor serveru Lidovky.cz usedl do stroje, na jehož výrobě se chce Česko podílet.
  17:00aktualizováno  18. listopadu 12:25

„Je to jednoduché. Řadí se automatickou převodovkou jako u staršího mercedesu,“ říká s úsměvem Billy z testovacího týmu BEA Systems. Jak plynule se po sešlápnutí plynu dává třicetitunový kolos do pohybu, nováčka až zaskočí. Zvlášť když za řízení pásového obrněnce usedl prvně.

Uprostřed rozsáhlých hvozdů na severu Švédska nedaleko městečka Örnsköldsvik se skrývá nenápadný hangár, před nímž stojí stroj, který zvítězil v pomyslném souboji dodavatelů pro českou armádu. Na testovacím polygonu BAE Systems v Nordanås byla v pondělí k vidění nejnovější varianta pásového obrněnce CV 90, na který ukázali Češi. Chtějí dodávkou 210 těchto strojů nahradit ještě sovětská „bévépéčka“. Na spadnutí je příprava kontraktu za více než 50 miliard korun.

„Kamera na věži zajišťuje výhled 360°. Pokud zpozoruje výbuch způsobený výstřelem, který může vozidlo ohrozit, začne ihned analyzovat, o jaký druh zbraňového systému jde. Radar následně vyhodnotí, zda bude vozidlo zasaženo. Pokud spočítá, že ano, aktivuje se obranný granát, který střelu zneškodní,“ popsal serveru Lidovky.cz systém aktivní ochrany CV 90 Edvard Kleberg, šéf testovacího centra v Nordanås. Právě v severošvédském Örnsköldsviku se v halách BAE Systems Hägglunds obrněnci, které dnes používá sedm armád, vyrábí. Ověření funkčnosti konstrukce vozidla prověří v Nordanås během 100 kilometrů, které na polygonu najezdí.

Češi se budou podílet na výrobě obrněnců. Kdo si z armádní megazakázky „ukousne“ nejvíc?

Kvůli teplotám, které v místě u Botnického zálivu klesají hluboko pod bod mrazu, museli v Nordanås vybudovat speciální ohřívanou plochu. Díky tomu mohou v areálu o rozloze šesti kilometrů čtverečních provádět testy na vozidlech i během zimních měsíců. Zkouší se tu přejezdy železných překážek či jízda v terénu se sklonem přes 60 procent. „Po dvouminutovém školení si můžete jízdu sami vyzkoušet. Tady na obrázku vidíte, jak se ovládá,“ vybízí šéf centra před náčrtem.

Jako v běžném autě

Snadné ovládání měl redaktor serveru Lidovky.cz možnost si po kratičké instruktáži vyzkoušet. Podle představitelů výrobce je k plnohodnotnému výcviku nicméně zapotřebí dvanáctitýdenní trénink. Během něj si tříčlenná osádka, která zahrnuje velitele, řidiče a střelce, osvojí řidičské dovedností i ovládání zbraňových systémů od kanonů ráže 30 milimetrů až po protitankové střely Spike.

„Zmáčkni to na dvě sekundy a nastartuje se. Další tlačítko po levé ruce slouží k vypnutí motoru. Pomocí automatické převodovky, která se posune do polohy D, se pak vůz rozjede,“ radí instruktor Billy. Několik prostých pokynů k rozpohybování masy oceli za zhruba čtyři miliony eur stačí. Vozidlo se snadno rozjíždí.

Posazení vpředu kolosu v první chvíli vyvolává mylný dojem, že řidič je uprostřed širokého vozidla. Faktem ale je, že sedí při jeho levé straně. Proto instruktor udílí další pokyn: „Drž se více vlevo a neboj zrychlit.“ Při sešlápnutí pedálu obrněnec okamžitě reaguje a už o poznání svižněji míří do první zatáčky. Přejezd z betonové plochy do štěrkové cesty znamená citelné zpomalení. I pro nezkušeného řidiče však vozidlo překvapivě snadno drží stopu. Otáčení je o něco složitější rébus. Čím rychleji vůz jede, tím větší poloměr je potřeba pro dokončení manévru. A naopak, pomalá jízda umožňuje otočku na relativně malém prostoru.

Snesitelný hukot

Ani jízda na místě člena osmičlenného výsadku, který může být přepravován v zadní části bojového vozidla pěchoty, nepředstavuje utrpení. Ačkoli zde nejsou okna, „výhled“ zajišťuje multifunkční obrazovka. I po zaklapnutí nástupní rampy se tak vojáci mohou orientovat v okolní krajině.

„Dejte si nohy do poutek sedačky kolegy naproti,“ říká člen posádky, aby byla imitace zážitku z přepravy autentická. Pouta na sedačkách nejsou pro legraci. Slouží k minimalizaci zranění posádky v případě, že vozidlo najede na minu. Z bojových zkušeností totiž vyplývá, jak i tak zdánlivá maličkost může posádku v kritický moment ochránit.

Ani fyzické překážky v terénu nemusí znamenat stopku. „Platí obecná poučka, že jedna tuna váhy je potřeba k překonání jednoho centimetru tloušťky stromu,“ upozorňuje Kleberg. Pětatřicetitunový obrněnec tak může hravě překonat nejen terénní nerovnosti ale i strom s kmenem o průměru více než třiceti centimetrů.

Ukrajinská zkušenost

Minimálně ve dvou ohledech se zabývají důsledky války na Ukrajině i v testcentru ve švédském Nordanås. „Minulý týden jsme zde zkoušeli výbušnou munici do 35 milimetrového kanónu. Výsledky vidíte vedle mne,“ ukazuje šéf centra směrem k pancířové konstrukci, která imituje ruskou ochranu obrněných vozů na boku.

Zatímco menší ráže v prvním plátu udělala velkou díru a před druhým se zastavila, 35 milimetrová střela měla docela jiný efekt. Prvním platem sice prošla otvorem s menším průměrem, ale za to druhý plát potrhala podstatně dramatičtěji. Ničivý účinek munice způsobilo na 400 broků, které se rozlétnou po proražení první překážky na všechny strany. Střela s programovatelným časovým zapalovačem, jak se odborně říká uvedené munici, toho na dnešním bojišti zvládne podstatně více.

Konstruktéři zbraňových systémů tráví čas také mapování rizik vedení války pomocí menších dronů. Jde o druhou „lekci“ ruské invaze na Ukrajinu. „K sestřelu byla zapotřebí jedna rána,“ říká Kleberg a z obou rukou se mu sypou zbytky ohořelých a poničených součástech malého dronu. K jeho sestřelení ve výšce 500 metrů pomohla speciální střela z 35 milimetrového kanónu.

Česko v současnosti vyjednává se Švédy o nákupu celkem 210 strojů CV 90. Praha se zavázala v NATO zmodernizovat těžkou brigádu do roku 2026.

Autor:

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...