Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Nejlepší dálnice Praha-Tábor? Dlouhý tunel

Česko

  7:59
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Jak by měla vypadat ideální podoba dálnice z Prahy k rakouským hranicím? Z výsledku debaty o dálnici, ke které minulý týden přispěl i prezident Václav Klaus, vychází zvláštní paradox.

tunel foto: Reprofoto

Stále častěji se totiž ukazuje, že dálnice D 3, kterou mají s výjimkou Zelených ve svém programu na prvním místě všechny politické strany v jižních Čechách, by vlastně nakonec neměla být dálnicí, ale jedním dlouhým tunelem.
 
A důvod? Žádný z ekologických aktivistů by ho zřejmě nevyjádřil tak dobře jako prezident. „Je to klasická ukázka toho, jak všichni chtějí dálnici, ale nikdo za humny,“ prohlásil Klaus minulý týden při své návštěvě Tábora. Sám totiž přiznal znechucení nad tím, že dálnice povede jen několik set metrů od jeho „tiché chaloupky“ na Táborsku. Jenže prezident není ani zdaleka jediným politikem, který by nejraději zakopal vytouženou dálnici hluboko pod zem.

„Návrh dálničního obchvatu Českých Budějovic počítá s tím, že ze sedmikilometrového úseku povede pod úrovní terénu jen zhruba dvě stě metrů. My ale požadujeme, aby se jednalo o úsek v délce 750 metrů,“ říká českobudějovický primátor za ODS Juraj Thoma. Magistrát se totiž obává, že by se jinak obchvat velmi negativně dotkl životních podmínek v obydlené zástavbě.

„V případě realizace našeho návrhu by se náklady zvýšily o zhruba jednu miliardu, což v porovnání s celkovou mnohamiliardovou cenou dálnice není tak vysoká částka,“ domnívá se Thoma. Jenže České Budějovice nejsou ani zdaleka jedinou aglomerací, která sice podporuje dálnici, ale co nejméně viditelnou.

„Místo tří dálničních mostů požadujeme výstavbu tunelu, který by ústil až za naší obcí,“ říká starosta obce Tisem u Prahy Miroslav Hruška. Místní radní jsou podle něj rozhodnuti, že budou všemi silami chránit zachovalou krajinu, klid a čistý vzduch. Stejnou představu má ale nejméně pět dalších obcí v okolí a řada dalších na celé předpokládané dálniční trase. Vedení dálnice se nelíbí ani chalupářům a místním obyvatelům v Posázaví.

„Je to problém, protože kdybychom měli všude stavět tunely, stavby nových dálničních úseků by byly tak drahé, že by si je stát už nemohl dovolit,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Pokud se podaří vyřešit všechny problémy kolem výkupu pozemků, financí, sporů s obcemi a ekologickými aktivisty, mohli by možná řidiči jezdit z Prahy do Budějovic po dálnici kolem roku 2015. Jak dlouho by trvala stavba „zatunelované“ dálnice, si ale žádný z odborníků netroufá odhadnout.
Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!