Tramvaj, která byla první nízkopodlažní soupravou v Brně, vyjela včera na linku 12. „Bude jezdit asi tři měsíce a v rámci zkušebního provozu musí v průměru denně najezdit asi 150 kilometrů,“ potvrdila LN mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová. Jen tak má šanci se ucházet o takzvanou typovou zkoušku, kterou by jí drážní úřad umožnil trvalý provoz v ulicích a tím také odkývl podobnou úpravu na dalších třech odstavených vozech stejného typu. Ty stály Brno sto milionů korun. Tramvaje měly problémy s podvozky, fungováním elektroniky a dalšími částmi, měly pravidelně zablokované brzdy. A to nejen v Brně - čtyři stejně problémové kusy mají také v Praze a jeden podobný v Liberci. Všechny jsou mimo provoz. Podle Miroslava Košetky z drážního úřadu je nyní Brno jediným místem v ČR, kde se o získání povolení pro tyto tramvaje pokoušejí. V zahraničí jezdí stejný typ v Poznani.
Náklady na pokus o získání homologace tramvaje dosáhnou přibližně milionu korun. Brněnský dopravní podnik není schopen říci, kolik už ho celá řada pokusů o zprovoznění jeho nejproblémovějších tramvají stála - ČKD je však vrátit nemohl, protože by se staly součástí konkurzní podstaty firmy.
Stále není jasné, jak se dopravní podnik dále k tramvajím zachová; otevřená zůstává i varianta jejich prodeje. „Vše závisí na výsledcích nynějších testů a následném získání homologace,“ potvrdila včera Pohanová.
Ve zkušebním provozu musí v průměru denně najezdit asi 150 kilometrů
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Brno