Úterý 21. května 2024, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Nejproblémovější tramvaj se vrátila do ulic Brna

Česko

BRNO Obyvatelé Brna mají od včerejška šanci, jakou neměli už několik let: svézt se nejproblémovějším typem tramvaje v historii brněnské dopravy. Jedna z nízkopodlažních tramvají typu RT6N1, která od své výroby před dvanácti lety prostála ve vozovně mnohonásobně více času než projezdila v ulicích, opět vozí cestující. Dopravní podnik se pokouší znovu oživit vůz, který byl posledním produktem tramvajové výroby pražské ČKD.

Tramvaj, která byla první nízkopodlažní soupravou v Brně, vyjela včera na linku 12. „Bude jezdit asi tři měsíce a v rámci zkušebního provozu musí v průměru denně najezdit asi 150 kilometrů,“ potvrdila LN mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová. Jen tak má šanci se ucházet o takzvanou typovou zkoušku, kterou by jí drážní úřad umožnil trvalý provoz v ulicích a tím také odkývl podobnou úpravu na dalších třech odstavených vozech stejného typu. Ty stály Brno sto milionů korun. Tramvaje měly problémy s podvozky, fungováním elektroniky a dalšími částmi, měly pravidelně zablokované brzdy. A to nejen v Brně - čtyři stejně problémové kusy mají také v Praze a jeden podobný v Liberci. Všechny jsou mimo provoz. Podle Miroslava Košetky z drážního úřadu je nyní Brno jediným místem v ČR, kde se o získání povolení pro tyto tramvaje pokoušejí. V zahraničí jezdí stejný typ v Poznani.

Náklady na pokus o získání homologace tramvaje dosáhnou přibližně milionu korun. Brněnský dopravní podnik není schopen říci, kolik už ho celá řada pokusů o zprovoznění jeho nejproblémovějších tramvají stála - ČKD je však vrátit nemohl, protože by se staly součástí konkurzní podstaty firmy.

Stále není jasné, jak se dopravní podnik dále k tramvajím zachová; otevřená zůstává i varianta jejich prodeje. „Vše závisí na výsledcích nynějších testů a následném získání homologace,“ potvrdila včera Pohanová.

Ve zkušebním provozu musí v průměru denně najezdit asi 150 kilometrů

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: