Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Němci chtějí náhradu za šrotovné

Česko

BERLÍN Strany německé vládní koalice, která v Německu počátkem roku zavedla takzvané šrotovné, už údajně přemýšlí nad dalšími formami státní podpory automobilového průmyslu stiženého finanční a hospodářskou krizí. Podle ekonomického deníku Handelsblatt by se mohlo jednat o zvýhodnění koupě zánovních vozů pro zaměstnance německých automobilek.

Peníze určené na šrotovné, které zavedly v různých variacích i další země, budou zřejmě v Německu vyčerpány během několika týdnů.

Státní prémie na koupi nového a sešrotování nejméně devět let starého auta 2500 eur (téměř 64 tisíc Kč) se v Německu osvědčila hlavně u odbytu menších vozů včetně nové Škody Fabie. Tu v červenci v prodejnosti předčily jen modely domácích automobilek, tedy Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Fiesta a Opel Corsa.

Německý kabinet ale další navýšení prostředků na šrotovné odmítá. Jednou už přitom kvůli velkému zájmu balík navyšoval z původních 1,5 miliardy na pět miliard eur. Křesťanští i sociální demokraté (CDU/CSU a SPD), kteří spolu tvoří velkou koalici, si přitom uvědomují, že po ukončení šrotovného se německý automobilový trh může znovu dramaticky propadnout. Hledají proto protiopatření.

Výhodnější ceny pro zaměstnance automobilek Ve hře jsou nyní podle Handelsblattu především výhodnější podmínky při koupi zánovních vozů, které nejsou starší než rok (Jahreswagen), samotnými zaměstnanci automobilek. Od 90. let musí zaměstnanci automobilek část slevy, kterou jim při koupi auta poskytují zaměstnavatelé, vykazovat jako zdanitelnou peněžní výhodu.

Výhodnější tak je často i koupě auta v běžném prodeji, neboť automobilky v posledních letech přišly s výraznými slevami, které navíc nepodléhají zdanění. „Není zohledněno, že dnes člověk kupující nový vůz na trhu může získat docela dobré slevy, které pochopitelně nemusí danit,“ upozornil premiér spolkové země Bádensko-Württembersko Günther Oettinger z Křesťanskodemokratické unie (CDU) kancléřky Angely Merkelové.

S námětem, jak rozhýbat trh s automobily, údajně přišly podnikové odbory výrobce luxusních automobilů BMW, které zaslaly i příslušný dopis kancléřce Merkelové. Závodní rady si stěžovaly, že pro zaměstnance je už nákup vozu z jejich automobilky nevýhodný.

Právě výrobci velkých a luxusních vozů, jako jsou právě BMW nebo Daimler, měli relativně malý prospěch ze šrotovného. „Místo prodlužování šrotovného bychom se měli pokusit cíleně stabilizovat odbyt německých výrobců lepší daňovou podporou ročních vozů, a tím alespoň utlumit obávaný propad prodeje po vypršení ekologické prémie,“ navrhuje poslanec a expert SPD na dopravní politiku Uwe Beckmeyer.

Mluvčí ministerstva financí však podle listu Handelsblatt upozornil, že změny zákonů nejsou aktuálně na stole a ani nejsou do voleb, které se uskuteční 27. září, možné. Případnými stimulačními opatřeními by se tak mohla zabývat až příští vláda.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!