Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Německo žádá leteckou daň

Česko

Ministr dopravy Peter Ramsauer navrhuje novou leteckou daň, která by platila pro celou EU

FRANKFURT Německý ministr dopravy Peter Ramsauer navrhl, aby v celé Evropské unii začala platit Německem navrhovaná daň, která by byla nově uvalena na všechny letecké přepravce. Ramsauer to sdělil pro pondělní vydání německého listu Handelsblatt.

Kancléřka Angela Merkelová minulý měsíc oznámila, že daň z letecké přepravy by měla být součástí úsporného opatření, které by mělo do státního rozpočtu přinést až 81.6 miliardy euro v průběhu příštích čtyř let.

Podle návrhu by aerolinky měly začít platit daň od 1. ledna roku 2011. Pro lety které by nebyly delší než 2500 km nebo by směřovaly mimo EU, by byla sazba 13 euro na jednoho pasažéra. Pro lety delší než 2500 km by platila sazba 26 euro na jednoho cestujícího.

Není to však jediný návrh. Z vyjádření mluvčího ministerstva financí Michaela Offera vyplývá, že existuje i další varianta. „Nic není pevně dáno. Další možností je zdaňovat pasažéry i podle toho, kterou třídou poletí,“ řekl Offer.

Důvodem uvalení daně pro celou EU je potřeba kooperace mezi jednotlivými členskými státy. Pokud by daň uplatnilo pouze Německo, tak by zákazníci německých aerolinek začali létat ze sousedních zemí a daň by nepřinesla kýžený efekt. „Budu prosazovat co nejkonzistentnější postup,“ uvedl ministr Ramsauer.

Střet spolkových ministrů Hlavním pochybovačem o přínosu navrhované daně je německý ministr pro hospodářství Rainer Brüderle, jehož ministerstvo vydalo dokument, ve kterém uvádí, že zmíněná daň by měla přinést dvakrát méně peněz, než by byla ztráta způsobená odlivem zákazníků leteckých společností.

Podle odhadů ministerstva by v případě zavedení daně počet zákazníků leteckých společností měl klesnout o 4,5 až 6 milionů.

Pro srovnání bylo například v roce 2009 celkově přepraveno asi 182 milionů německých pasažérů. Dalším důsledkem by podle německé asociace letecké dopravy BEF byla ztráta pracovních míst, kdyby se do zahraničí přesunulo až deset tisíc míst. Navrhovaná daň znepokojila letecký průmysl a vyvolala protesty některých aerolinek a lobbistických skupin.

Dvoje největší německé aerolinky, a to Deutsche Lufthansa a Air Berlin, ihned protestovaly proti navrhované dani.

Podle nich by daň obrovsky zatížila přepravce, kteří se sotva vzpamatovali z nejhoršího propadu za několik desetiletí.

Mluvčí Air Berlin Karl Hermann Hansen řekl: „Bude to narušení konkurenčního prostředí,“ a dodal, že by došlo k dalšímu zatížení pro cestující. S tím se shodují i někteří analytici, kteří již dříve varovali, že aerolinky přesunou značnou část svých nákladů na cestující, kterým by se cena letenek mohla zvednout o 8 až 16 euro.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...