Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Nemůžu už ztrácet čas

Česko

Divadelní úterý - Divadlo Komedie na konci sil, artušovská legenda z tržnice a excelentní Tichá bolest

Umělecký šéf Divadla Komedie režisér Dušan D. Pařízek je rozhodnutý skončit. Stručně vyjádřeno odmítá dělat divadlo, které nebude podle jeho představ. Z peněz, jež mu radnice na čtyři roky přidělila, to podle něj není možné.

* LN Dostali jste grant na čtyři roky, a přesto uvažujete o předčasném ukončení činnosti. Proč?

Výše současného příspěvku neodpovídá ani potřebám Divadla Komedie, ani perspektivám jeho programu, respektive možného vývoje. Vzhledem k pozdnímu termínu rozhodnutí o přidělení účelové dotace na léta 2010-2013 přišlo divadlo o prostředky, které by získalo na základě dlouhodobě připravovaných mezinárodních koprodukcí. Zrušení těchto projektů byl jenom začátek. V roce 2010 sice ještě uskutečníme plný počet avizovaných premiér, ale na jejich realizaci můžeme vynaložit podstatně nižší prostředky, než jsme předpokládali. Je to dané logikou provozu repertoárového divadla: musíme i nadále pečovat o památkově chráněné prostory, ve kterých sídlíme, vyplácet mzdy a hrát.

* LN Vážně nemůžete ušetřit?

Šetřit můžeme na jediné disponibilní položce v rozpočtu - na nových inscenacích. Čekají nás další nezbytná omezení činnosti vyplývající z výše poskytnutého grantu, především snížení počtu premiér i představení. Což představuje z profesionálního hlediska nepřijatelný zásah do původně plánovaného programu. Setrvání v současném stavu by znamenalo stagnaci. Svou práci chci dělat pořádně. A nechci už ztrácet čas.

* LN A co nějaký kompromis? Ani to by nešlo?

To jsme udělali. Prozatím je program nastaven tak, že omezení ještě nebudou pro diváka patrná. Tento stav ale neudržíme donekonečna. Kompromis jsou další dva roky intenzivní práce za ekonomicky téměř nepřijatelných podmínek a ukončení naší činnosti k 31. 7. 2012. Je to seriózní a čisté řešení - pakliže přistoupí magistrát na můj návrh a najde do 30. 6. 2011 nového provozovatele Divadla Komedie. Rád budu nápomocen.

* LN Jednal jste v této záležitosti osobně s magistrátem? A s jakým výsledkem?

Jednal jsem opakovaně s radním pro kulturu Ondřejem Pechou. Nejprve osobně, pak se v březnu zúčastnil v divadle diskusního pořadu Dialogy o (ne)kulturní politice. Pojmenovali jsme situaci a jasně řekli, že musíme usilovat o ukončení působení našeho souboru v Divadle Komedie ke konci sezony 2011/2012. Pan radní přislíbil pomoc s tím, že divadlo, které si vždycky říká jen o to, co skutečně potřebuje, si podporu zaslouží. No jo, co k tomu dodat. Následovala další jednání, při kterých jsme vlastně znovu obhájili ekonomickou rozvahu, která tvořila součást žádosti o grant na roky 2010-2013. Výsledek - radní nám 1. září sdělil, že řešení záležitosti není v jeho silách. Mimo jiné proto, že by se toho mohli „chytit“ další notoričtí žadatelé.

* LN O kolik peněz jste žádali, kolik jste dostali? Bylo vám zdůvodněno proč?

Na jednání v březnu, květnu a září jsme podložili argumenty, že částka navržená v původní žádosti - 17,5 milionu korun na rok 2010 - zcela odpovídá aktuální situaci a koncepci dalšího rozvoje činnosti. Grantovou komisí navržená a zastupitelstvem schválená suma je ale o 3 miliony nižší. Pan radní chtěl další čísla, my je poskytli: do konce roku chybí alespoň 1 873 000 korun na údržbu a opravu technického vybavení a prostor Divadla Komedie, minimálně 1 200 000 korun bychom bývali nutně potřebovali na dofinancování čtyř inscenací. Na odpověď jsme čekali měsíce. 1. září nám radní sdělil, že s touto záležitostí nic neudělá. Požadované prostředky bychom si prý na rozdíl od jiných městem podporovaných subjektů zasloužili, ale případnou podporu by mohli využít zastupitelé, kteří stojí za divadelními podnikateli a jejich žádostmi o podporu z veřejných zdrojů. Celý nově nastavený systém a působení grantové komise by prý byly ohroženy.

* LN Takže s vámi takhle jednoduše skončil?

Ne, jako náplast nám chtěl poskytnout dar ve výši 100 000 korun na dofinancování mezinárodního zájezdu s inscenací Goebbels/Baarová, která reprezentovala Prahu v červnu v Berlíně a Hamburku. Co byste udělala vy? Samozřejmě nechci, aby se nově nastavený systém magistrátní podpory pražské kultury zbortil. Existuje ale i řada jiných věcí, které nechci: mimo jiné úplatky, lež, defraudace... Dar jsme nepřijali - nechceme, aby kvůli nám Praha finančně „úplně vykrvácela“.

* LN Jedním z argumentů radnice bylo, že vám de facto rozpočet navýšili. Také jste prý radnici „vydírali přes média“. Co vy na to?

Příspěvek navýšen byl. Ale i současný rozpočet zdaleka neodpovídá programu a velikosti divadla. Komedie by i po požadovaném navýšení zůstala nejlevnějším divadlem srovnatelného provozu v Praze. Otevřené a upřímné pojmenovávání stavu věci přece není žádné vydírání. A navíc: kdo má čisté svědomí, přece nemůže být „vydírán“!

* LN Jak vidíte systém dotační politiky, tedy způsob udělování víceletých grantů?

Měl by se přehodnotit systém grantových řízení, která svým načasováním nedrží krok s reálnou situací. O nově nastaveném modelu ještě nemá smysl mluvit, musí se ověřit v provozu, za „bojových podmínek“. Do tohoto okamžiku generoval jen jeden zásadní problém, o kterém vím - současnou situaci Divadla Komedie.

* LN Jste jedno z mála divadel v Praze, které nerezignuje na tematickou dramaturgii. Divadlo v postavení divadelní intelektuální špičky ale také přitahuje snoby. To vám nevadí?

Jsem konzervativní divák. Jako takový jsem přesvědčený, že by divadlo mělo být zrcadlem společnosti. Tematická dramaturgie a víceleté dramaturgické cykly jsou základem divadelní práce. A jestli je publikum zabývající se intenzivně společností, politikou a kulturou snobské, pak rád pro ně vytvářím místo, kde se může pravidelně scházet.

* LN Víte, jaký je váš divák?

Jestliže zpočátku představovali páteř našeho diváctva studenti, dnes, po osmi letech cíleného oslovování „našeho“ diváka, se zdá, že publikum se rozprostřelo napříč věkovým spektrem. Z hlediska ideového pak zřejmě přitahujeme ty diváky, kteří nejsou ochotni jen konzumovat, ale dokáží operovat vlastními pocity a názory.

* LN Co tedy bude dál, pokud ukončíte činnost - všechno se rozpadne a skončí, nebo půjdete jinam?

Myslím, že jakékoli nastavování konce je to nejhorší, co se může fungujícímu divadelnímu organismu přihodit. Je lepší skončit dřív, než se nám stane, že už si vnitřního rozkladu ani nevšimneme. Divácký úspěch v tomto není zase tak směrodatný. Co bude dál, je spekulace. A na to já nejsem.

Autor: