Max, 35 kg vážící figurína německého ovčáka, hrál hlavní roli crash testu, který na konci července letošního roku provedlo v Mnichově Allianz centrum pro technologie (AZT). Odborníci zde zkoumali, jak nebezpečné je vozit volně na zadním sedadle psa. Výsledky prokázaly, že stačí rychlost 40 km za hodinu, aby nekontrolovaně vymrštěné zvíře vyvinulo sílu rovnající se až čtyřicetinásobku své váhy, což v tomto případě odpovídá síle hrocha o hmotnosti 1400 kg. Letící Max během testu rozbil celou palubní desku a zlomil řadící páku. Vepředu sedící pasažéry by zranil.
Do přepravních boxů
„Náš experiment ukazuje, že vezete-li na zadních sedadlech nezajištěného středně velkého psa, může při čelním nárazu i v poměrně nízké rychlosti dojít k naprosté devastaci předních sedadel,“ sdělil odborník z AZT Carsten Reinkemeyer.
Je proto potřeba domácího mazlíčka zabezpečit. „Psi do hmotnosti 12 kg by měli mít speciální bezpečnostní postroje, které bývají běžně dostupné v chovatelských potřebách,“ doporučuje dopravní expert Ústředního automotoklubu Petr Vomáčka. Ti větší pak musí cestovat v přepravních boxech či klecích v zavazadlovém prostoru.
Hrozí vysoká pokuta
Pokud tak neučiníte, riskujete tučnou pokutu. „Když bude pes vzadu pobíhat, nebo bude vepředu na sedačce, pokutu dostat můžete. V rámci Evropské unie jsou různě vysoké, ale platí se,“ řekl serveru Lidovky.cz Vomáčka. To, že jste sami řádně připoutaní, tak nemusí být zdaleka dostačující.
Statistiky o počtu dopravních nehod, způsobených nevhodnou přepravou zvířat, policie podle tiskového mluvčího Jozefa Bocána neeviduje. „Z hlediska bezpečnosti jak přepravovaného zvířete, tak osob ve vozidle a potažmo i celkové bezpečnosti silničního provozu je nevhodnější užití přepravních boxů,“ radí také Bocán.